Menjana Tranformasi Kampungku....1

>> Monday, December 6, 2010

Alhamdulilah..............


Sekitar jam 6.15 pagi bertempat di balaisah/surau kampung ku di Batu Kurau pada 5 Disember yang lalu, aku berjaya meluiahkan hasrat dan tekad untuk membawa sedikit perubahan berdasarkan pengalaman bertugas di rantau orang. Keazaman yang sudah terpendam sekian lama telah aku curahkan pada awal pagi tersebut dengan didengari oleh kira-kira 20 orang makmum tegar di balaisah kampung kami. Bilangan pendengar juga semakin membesar kerana pada pagi yang hening itu, aku telah menggunakan pembesar suara untuk menerangkan beberapa perancangan bagi menjana tranformasi demi menjadikan kampung kami lebih berdaya saing.

Pemerhatian, perbualan, penganalisaan dan pembacaan secara tersirat dengan digembeleng pula dengan pengalaman mengasah bakat di rantau orang telah meyakinkan aku untuk kembali menabur bakti di kampung sendiri. Program tersebut telah dihuraikan secara satu persatu meliputi aspek agama, ekonomi, politik, sosial, belia, pendidikan , dan cabaran ICT.

Yang menariknya sewaktu menggauli warga kampung yang bertandang untuk memotong daging di rumah abangku, ramai warga bertanya dengan lebih lanjut program-program yang aku sebutkan pada awal pagi tadi. Yang menjadi tumpuan mereka adalah tawaran aku untuk menaja pakej penerbangan dan penginapan 3 hari 2 malam ke destinasi-destinasi dalam negara kepada anak-anak kampungku yang berjaya mencapai 5 A dalam UPSR 2011 nanti.....

Antara kata semangat yang ku terima termasuklah yang berbunyi:...dah lama kami tunggu orang kampung kita yang sudi kembali menabur bakti di kampung sendiri.!!!!

Semoga Allah swt merestui dan memberkati usaha murni ku ini.....

1 comments:

Anonymous December 8, 2010 at 8:08 AM  

Insyaallah...niat yang murni akan sentiasa diredhai Allah. Sememangnya inilah semangat Hijrah yang ditunggu-tunggu...moga segala usaha akan menjadi realiti. Amen.

Blog Widget by LinkWithin