Wacana Perdebatan..........(3)

>> Wednesday, December 29, 2010

"Mereka semua meletakkan karya-karya yang hanya memberikan justifikasi dan berbagai-bagai alasan, yang justeru menghalang usaha yang terencana bagi membentuk perubahan sosial dalam proses pembangunan kebudayaan..."

Itulah pendapat Malik Bennabi terhadap kecenderungan sebahagian besar ummat Islam dalam menghadapi perubahan.

Malik Bennabi menjelaskan bahawa fenomena berdebat di kalangan ummat Islam sama ada dalam perdebatatan sesama mereka atau dalam menghadapi cabaran agama lain, sering menggunakan hujah yang lebih merupakan alasan untuk bela diri. Mereka menggunakan hujah untuk mencipta berbagai alasan dan bukannnya menganjurkan satu pandangan baru yang boleh dibanggakan. Hujah ummat Islam lebih menampakkan unsur alasan dan huraian yang nyata tidak merangsang perubahan budaya.

Dalam kontek s perkembangan media dan dunia penulisan, umum mengetahui bahawa di negara kita sejak dahulu hingga kini suasana itu masih wujud. Sejarah perdebatan melalui media boleh diikuti melalui akhbar dan majalah yang dikeluarkan oleh Kaum Tua dan Kaum Muda. Perbincangan dan perdebatan tentang isu-isu seperti bacaan qunud, talkin, wirid dan sebagainya dibahaskan panjang lebar dalam akhbar dan majalah pada masa itu. Walaupun dari satu segi, ia menampakkan dunia intelektual Melayu Islam yang hebat, tetapi isu yang dibincangkan hanyalah bersifat furuk dan bukannya cara bagaimana menganjurkan cara meningkatkan taraf ekonomi ummat Melayu Islam kepada yang lebih baik pada masa itu. Kelekaan para intelektual Islam Melayu dalam membahaskan su furuk langsung tidak menjejaskan kekuatan penjajah Inggeris pada masa itu. Disitulah Inggeris yang memerintah Tanah Melayu ini sentiasa memberi ruang buat para pendebat Melayu Islam ini "berhujah" seluas-luasnya dan pada masa yang sama tiada gangguan terhadap hegemoni kolonialisme mereka. Ternyata ummat Islam tertipu dengan taktik licik Inggeris itu.

Persoalannya, adakah tragedi itu masih berlaku di negara kita pada hari ini? Saya amat yakin budaya itu masih berlaku. Apa tidaknya, selain akhbar arus perdana, akhbar alternatif berhujah itu dan ini, di sana juga ada blog, facebook, twitter dan lain-lain yang turut menghangatkan dunia perdebatan dalam berbagai isu . Masing-masing dengan hujah dan ulasan serta pandangan tetapi "tsunami sosial" masih berleluasa.

Ummat Islam Melayu masih menjuarai budaya rempit, gadis Melayu masih menjuarai kes rogol dan buang anak, orang Melayulah yang paling ramai menghantar ibu bapa yang tua dan uzur ke Rumah-rumah Kebajikan, kakitangan kerajaan bangsa Melayulah yang banyak terlibat dengan rasuah, penagih dadah pun orang Melayulah juaranya!!!

Sesungguhnya , ingatan dan pesanan Malik Bennabi kepada ummat Islam tidak kesampaian ke pengetahuan ummat Islam sepenuhnya kerana rasa jinggosme sebahagian daripada sarjana dan intelektual kita dengan pandangan tokoh-tokoh Barat. Mereka sangat menyanjung tinggi Bandura, Augustu Comte, Kahn dan lain-lain tetapi tokoh-tokoh sarjana Islam yang melihat Islam daripada perspekstif Islam diketepikan. Hujah sarjana-sarjana Islam seolah-olah tidak releven dengan persoalan semasa sedangkan para sarjana tersebut menjadikan ajaran Al quran dan Sunnah sebagai asas perbincangan.

Apakah Al Quran dan Sunah Nabi tidak relevan? Apakah ajaran yang dibawa oleh Rasulullah saw bersifat jumud dan tidak sanggup meghadapi cabaran zaman? Wajarkah kita terus berdebat dengan seribu satu alasan sedangkan sudah tersedia jalan penyelesaian? Benarkah sarjana Barat lebih hebat daripada sarjana Islam? Bagaimanakah sarjana Islam seharusnya berfungsi sejajar dengan kesarjanaannya?

Fikir-fikirkanlah....!!!

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin