Menjana Transformasi Kampungku......3

>> Saturday, December 11, 2010

Menyediakan barisan pelapis untuk jawatan Imam-iman, bilal, siak dan sebagainya adalah fokus utama program tranformasi ini. Pembinaan modal insan untuk mewarisi jawatan-jawatan penting dalam institusi surau dan masjid mesti diberi keutamaan.

Dewasa ini, peranan Imam hanya dimainkan oleh Hj Moktar, Hj Awang dan Hj Khadri. Sedangkan usia mereka sudah meningkat. Kenapa kita tidak menyediakan para Imam muda? Apakah tiada calon yang boleh kita tonjolkan. Apakah tiada anak kg kita yang boleh dipupuk untuk menjadi Imam? Jawapannnya tentu boleh. Sebabnya, ramai anak muda kg kita memiliki sahsiah dan kelayakan yang sangat baik untuk menjadi imam-imam. Apa kata sekali sekala, anak muda kg kita diberikan peluang untuk menjadi Imam di balisah kg kita. Saya yakin mereka pasti teruja bila dipelawa menjadi imam solat.

Bukan jawatan imam saja yang perlukan pelapis. Bilal surau kg kita juga perlukan suara-suara baru untuk memperdengarkan seruan azan. Suatu ketika dahulu kita sangat teruja mendengar azan yang diazankan oleh Awang Pakngah Sarif. Namun suara azan tersebut sudah sepi dari kampung kita. Kenapa jadi begitu?

Sewaktu zaman kecil saya dulu, ada seorang pemimpin politik pernah mencadangkan Awang Pakngah Sarif menjadi bilal di masjid negeri kerana azannya bermutu tinggi. Sebutannya jelas, nafasnya panjang, lagunya indah....pakej suara yang sangat baik..namun kini nama Awang tak dipedulikan orang. Yang tinggal dok menjalankan tugas bilal sukarela ni termasuklah Hj Pak Lah, Mail Hj Ahmad, dan Yi abg Saleh..dimanakah anak-anak kg kita yang pada petang tadi bersekolah arab...takkanlah untuk menyeru seruan azan pun tak boleh!!!!!kalu tak boleh azan, itu tandanya sekolah arab kita gagal mentarbiah generasi muda walaupun hanya untuk melafazkan beberapa baris ayat..(lafaz azan)

Kesimpulannya, persiapan menyediakan modal insan sebagai barisan pelapis tidak boleh dipandang sepi lagi. Suatu program ala program IMAM MUDA TV9 perlu dilakukan untuk tujuan itu. Tak perlu risau untuk meminjam idea TV9 kerana itu juga adalah budaya ilmu yangsering digunapakai .

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin