Erti sebuah perubahan

>> Saturday, December 18, 2010

Sering sudah kita diminta untuk berubah dan melakukan perubahan. Perkembangan arus kemerdekaan sejak 1957 lagi telah memperlihatkan berbagai usaha dilakukan untuk menjana budaya baru di negara yang baru mengecap kemerdekaan. Tokoh dan pemimpin negara berulangkali menyarankan agar rakyat berusaha memperbaiki nasib diri, keluarga dan masyarakat.

Semua aspek kehidupan disarankan untuk memajukan diri bagi menyahut idea perubahan. Bidang pendidikan mengalami perubahan dengan berbagai dasar pendidikan yang dilatari oleh berbagai Penyata atau Report. Penyata Razak yang menampakkan sistem pendidikan berdasarkan Malaysia adalah pemangkin utama sistem pendidikan negara ini.

Menyedari hakikat tersebut, pendidkan adalah wahana utama dalam memimpin perubahan. Menjana perubahan mestilah berdasarkan ilmu pengetahuan. Ilmu yang disebarkan seharusnya mampu mengajak ummah untuk berubah. Ummah yang berubah berlandaskan ilmu akan memancarkan sinar baru dalam pembangunan negara.

Justeru itu, dengan mengambilkira pengalaman membina negara, saya merasakan bahawa kita tidak harus meninggalkan kepentingan bidang pendidikan dalam melaksanakan tanggungjawab kita kepada membina modal insan. Percayalah bahawa pendidikanlah sahaja yang menjadi lampu ajaib untuk pembinaan individu, masyarakat dan negara seluruhnya pada sepanjang masa.

Berbanggalah kita sebagai warga pendidik kerana sumbangan besar kita dalam menjana modal insan sejajar dengan keperluan diri, masyarakat, negara dan dunia!!!!







0 comments:

Blog Widget by LinkWithin