Almarhum Raja Ali Haji (RAH)

>> Thursday, December 16, 2010

Tika kecil tidak dilatih,
besar nanti menjadi letih..

Itu adalah sebahagian fasal-fasal yang terdapat dalam Gurindam 12 yang dikarang oleh tokoh budayawan dan ilmuan dari Alam Nusantara Melayu Islam, Raja Ali Haji (RAH). Tokoh ini yang berlatar belakangkan keluarga diraja kerajaan Riau suatu ketika dahulu menjadi pemikir agung yang melontarkan berbagai rumusan bagi menjadikan ketamadunan alam Melayu beradasarkan kefahaman yang mendalam segaladari sumber hadis Nabi dan al Quran.

Patah-patah baris yang tertera dalam Gurindam 12 itu, tercerna hasill pemerhatian dan pemikirannya yang mendalam bagaimana menghasilkan masyarakat yang gemilang dan terbilang adalah melalui pendidikan yang tuntas. Pendidkan tidak formal yang menjadikan ibu dan bapa sebagai sumber pendidikan adalah wadah utama untuk membentuk sahsiah dan jatidiri generasi muda.

Ibu bapa dipertanggungjawabkan untuk mengajar adab susila serta menerapkan sistem nilai dalam masyarakat.Anak-anak didrdahkan mana yang baik, mana yang buruk, mana dosa, mana pahala, mana halal, mana yang haram, mana yang disuruh dan mana yang dilarang. Ibu bapa menjadi role model utama kanak-kanak yang sedang membesar keraan itulah orang yang paling rapat dengan mereka. Dalam ertikata yg lain, sekolah mereka sudah bermula sejak mereka lahir ke dunia dan ibu bapalah yang menjadi guru pertama dan utama dalam hidup dan kehidupan mereka.

Justeru, ibu bapa mestilah memahami maksud hadis yang berbunyi : Setiap anak Adam itu ibarat kain putih, ibu bapanyalah yang mencorakkannnya, nak meYahudikannya, atau meNasranikan, atau mengIslamkannya....Tepuk dada tanya iman....janganlah kita tergolong dalam golongan orang yang letih suatu hari nanti seperti yang diberi amaran oleh Almarhum Raja Ali Haji itu..begitulah RAH mengambil hadis Rasulullah dan mentafsirkannya dalam bentuk "hadis" Alam Melayu Islam...fikir-fikirkan lah.....

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin