Menjana Transformasi Kampungku......2

>> Saturday, December 11, 2010

Aspek keilmuan akan menjadi fokus utama dalam perancangan jangka panjang. Ia akan dimulai dengan meneruskan aktiviti masa kini yang sedia ada. Pembudayaan budaya ilmu adalah inti utama program tranformasi ini. Ini sejajar dengan motto : Budaya Ilmu Menjana Tranformasi.

Umum mengetahui dengan ilmulah manusia berubah. Dengan ilmulah manusia menjana peradaban dan tamadun. Malahan Allah swt sendiri menyebutkan tentang pentingnya budaya ilmu disebarluaskan di kalangan ummat. Iqra adalah surah pertama diturunkan kepada Rasullulah saw. Baginda diminta oleh Jibrail membaca surah tersebut. Realiti surah Iqra menjadi surah pertama diturunkan , sudah cukup membuktikan betapa ilmu mesti menjadi tonggak pembinaan sesebuah kehidupan.

Bagi merealisasikan budaya ilmu tersebut, saya telah meluaakan syor ini kepada beberapa orang anak kampung kita supaya bersedia untuk membuka kitab/memulakan kuliah di balaisah kita. Siri pengajian tidak boleh dipertanggungjawabkan kepada Haji Awang semata-mata. Apalah erti ilmu yang korang bawa balik dari Mesir, Madinah, Mekah , Jordan, dan malahan dari IPT dalam negeri jika untuk membaca sepatah dua ayat di kampung kita pun tak berani?? Sedangkan korang dah bergelar guru agama dengan pangkat DG 41, 44, 48 dan berbagai DG yang lain tapi takut untuk membaca kitab bagi faedah orang kg sendiri???

Jangan lagi kita menyalahkan orang kampung yang kononnya tak pelawa kita mengajar, tak jemput kita buka kitab, tak itu dan tak ini..sepatutnya itu kan dah kg kita, perlu apa lagi kita nak segan dan malu!!!! Cuma yang biasanya yang dok jadi kita segan dan malu tu kalu kita "kurang berilmu". Ilmu hanya pada sekeping ijazah tapi tak boleh nak berhujah bila berdepan dengan pendengar. Yang peliknya, kenapa kita perlu "takut" dengan orang kg kita? kan demo tu takde ijazah pun, tak de sijil pun, dan tak de diploma, kok adapun sijil 4 Thanawi zaman Tok Guru Hj Ahmad Yong Syubaniahhh...

Pada kalian saya berpesan, mulalah mentelaah kitab-kitab yang sesuai untuk memulakan kuliah. Pilih hari, waktu yang sesuai. Nak sebulan sekali ke, seminggu sekali ke, hattta dua bulan sekali ke, terpulanglah. Kalu tak nak baca kitab, ceramah bulanan pun ok jer. Bacalah kitab sebelum bawa berhujah atau mengajar di kampung. InsyaAllah, Allah sentiasa merestui kalian jika niat untuk memuliakan ilmu menjadi pegangan. Percayalah, orang kampung kita sentiasa berbesar hati jika anak watan ingin berbakti di tanah kelahiran sendiri.. Ayohlah kita berbakti!!!!!!!!!!!

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin