Terkesima dengan keagungan silam........(3)

>> Monday, December 27, 2010

Bicara Malik Bennabi mengenai faktor kelesuan yang dialami oleh ummat Islam juga terarah kepada sikap terbawa-bawa dengan kenangan keagungan Islam suatu ketika dahulu. Mereka masih terasa bahawa dunia Islam masih menguasai pembentukan peradaban yang semakin maju dan bertambah kompleks pada setiap hari.

Terkesimanya ummat Islam dengan keunggulan yang di bina oleh Rasulullah saw , para sahabat serta zaman Khulafa Ar Rasyidin dan kerajaan-kerajaan Islam sebelum Perang Dunia Kedua, menjadikan mereka alpa bahawa dunia Barat dan Eropah serta beberapa negara Timur Jauh sudah jauh meninggalkan kita dalam berbagai aspek kemajuan.

Sains dan teknologi, perkomputeran, perubatan, perekonomian, perindustrian dunia Barat dan Timur jauh sudah terlalu sukar untuk disaingi oeleh dunia Islam. Teknologi nuklear, kewangan antarabangsa, saham dan takful didominasi oleh orang bukan Islam. Hatta, teknologi mengorek hasil bumi dunia Islam pun dikuasai oleh dunia Barat dan Eropah.

Ummat Islam yang masih terkesima dengan keagungan kebudayaan Islam suatu ketika dahulu masih melagu dan menyanyikan cerita basi seperti kehebatan pelayaran Ibn Batutah, ketokohan perubatan Ibnu Sina, keunggulan AlKhawarizmi, Ibnu Rush dan lain-lain lagi. Malik Bennabi tidak menafikan kehebatan tokoh-tokoh tersebut melalui sumbangan masing-masing, tetapi soalnya, adakah kita harus berbanggga di takuk itu sahaja. Sedangkan ummat bukan Islam mengambil pengetahuan yang diperolehi hasil pertembungan dunia Islam dan dunia Kristian lalu menjana pengetahuan baru.

Dunia mula melihat perubahan yang berlaku di Eropah selepas berlakunya sisri Perang Salib. Penganut dan pendokong Kristian yang berusaha menawan Palestin telah menumui berbagai maklumat baru dan terbnetuklah suasana Enlightenment (zaman Pencerahan ) di dunia Eropah setelah berlakunya peristiwa tersebut.

Bukti terdekat adalah negara Jepun. Kekalahan mereka dalam Perang Dunia Kedua akibat hentaman bom atom di Yokohama dan Nagasaki telah membangkitkan keazaman baru untuk terus melakukan perubahan. Ummat Jepun sangat mengerti bahawa maruah negara akan terbela jika mereka mempunyai kekuatan sejarah jati dan jatidiri. Pendekatan peniruan terhadap segala produk dari Barat telah merangsang budaya penyelidikan dan pembangunan dalam penjanaan ekonomi baru negara Jepun. Natijahnya, Jepun kini adalah sebuah kuasa besar ekonomi dan menguasai sebahagian besar pengeluaran produkbaranagan keperluan pennguna dengan berbagai jenama. Dunia kenderaan, alat perkakas rumah , baranagan elektrik dan elektronik keluaran negara matahari terbit ini menguasai sebahgian besar kedai dan emporium di seluruh dunia!!!

Ironinya, sebahgian besar ummat Islam masih seronok menyanyikan lagu lama dengan nada baru!!!!

Kenapa kelesuan ini terus berlaku? Adakah pembanguan dan kemajuan yang kita cipta tidak menepati aliran kapitalis, lesser faire atau kita tidak menggunakan paksi yang betul dalam merangsang kemajuan? Al Quran dan Al Hadis hanya sebagai pemanis kata tetapi hakikatnya kita masih merasa yakin dengan perekonomian ajaran mazhab kapitalisisme, sosialisme, dan sebagainya!!!!

Fikir-fikirkanlah!!!!!!

1 comments:

Anonymous December 27, 2010 at 6:01 PM  

Semoga berjaya mencipta satu penyelidikan PhD tentang budaya kehidupan remaja/ummah yang alah dan kalah dalam mencerna minda dan budaya kehidupan yang cemerlang berasaskan sejarah kegemilangan Islam, Al-Quran dan Sunnah.

Semoga berjaya...

Penang86

Blog Widget by LinkWithin