Erti secebis Ilmu..

>> Friday, December 17, 2010

Ramai sarjana yang mengkhusus dalam ilmu pendidikan, mentakrifkan bahawa pendidikan adalah proses merangsang ke arah perubahan. Dalam erti kata yang asas, dengan adanya ilmu dan pendidikanlah, manusia melakukan perubahan minda dan tingkah laku. Sebaliknya, sekiranya tiada berlaku perubahan dari segi minda dan tingkahlaku, atau sistem nilai, maka dapat disimpulkan bahawa pendidkan yang dimiliki belum sempurna.

Persoalannya, bagaimanakah sumber ilmu pendidikan diperolehi? Ahli falsafah menyebutkan hal sumber pemerolehan ilmu sebagai epistimologi. Adakah ilmu itu digali daripada firman Allah, hadis Nabi, ilham, atau mimpi? Kepelbagaian ahli falsafah yang menyakini sumber ilmu daripada berbagai sumber menjadikan mereka mampu membentuk mazhab-mazhab tersendiri..

Persoalan berikutnya, apakah erti secebis ilmu? Adakah untuk tujuan berbangga-bangga dan bermegah-megah dengan ijazah yang berjela-jela, menunjuk-nunjuk gelaran Prof, Prof Madya, Dr, Master dan sebagainya. Adakah ijazah pertama (bachelor), ijazah kedua (masters) dan ijazah ketiga (PhD) menjadikan kita semakin lupa diri? Apakah panggilan Prof, Prof Madya, Dr.. dan sebagainya menjadikan kita semakin takbur? Ujub? Bongkak,? Sombong? Hidung Tinggi? tak mahu dengar pandangan orang? Jumud? Elite? High class? Lupa segala sifat mahmudah dan mengambil sifat mazmumah?

Kalau sekadar untuk bermegah-megah sahaja, kita patut rasa malu kerana tanpa ijazah berjela-jela pun Rasulullah berjaya memimpin ummah, berjaya membina asas tamaddun, meninggalkan kita dengan cara hidup yang menjamin kejayaan dunia dan akhirat dan segala aspek yang menjadi asas kehidupan.

Kita juga sepatutnya merasa malu pada diri kita kerana tanpa ijazah dan gelaran Dr. pun, ibubapa kita mampu mendidik kita hingga menjadi seorang insan. Tanpa ijazah dan diploma hatta sijil pun, ibubapa kita mampu meletakkan asas yang kuat untuk kita menjauhi perkara-perkara yang di larang Allah, mendekati perkara-perkara yang disuruh Allah swt dan Rasullullah saw, mengetahui dosa dan pahala, syurga dan neraka, baik dan buruk, tahu berbudi bahasa dan tahu membawa diri.

Adakah ibubapa kita tidak berilmu jika mereka tiada sijil, diploma, ijazah, sarjana dan PhD? Adakah ketiadaan PhD, Masters, Bachelor, Diploma dan Sijil menjadikan mereka tidak mampu mengajar kita erti sebuah kehidupan? Apakah mereka tidak memiliki ilmu psikologi?Tiada miliki ilmu Pedagogi? Tiada ilmu terapi Kaunseling? Tidak memiliki EQ? Tidak memiliki kemahiran KBKK? Tiada kemahiran Insaniah? Tiada LADAP? Tiada program resensi buku? Tiada SKT? Tiada KPI? Tiada NKRA? Mereka mungkin tak punya istilah bombastik tetapi mampu untuk memahami dan meletakkan asas yang kukuh untuk anak-anak mereka kelak menjadi makhluk yang bernama 'orang'!!!!

Ibubapa kita juga tiada LO (Learning Outcome), tiada RPH ( Rancangan Pengajaran Harian), tiada RAH (rancanagn Aktiviti Harian), tiada juga nota pengajaran waktu mengajar anak-anak tetapi tanyalah diri anda hari ini? Adakah ketiadaan perkara-perkara tersebut membantutkan tanggungjawab mereka mendidik kita?

Renungkanlah kembali siapa kita hari ini? Adakah pendidikan yang kita terima hanya untuk mengkayakan diri dengan harta dunia semata-mata? Apakah harta dunia yang kita miliki dengan kepandaian ilmu itu telah menipu diri kita atau tidak? Adakah harta tersebut telah berjaya menjadikan kita bermazhabkan wang ringgit adalah segalanya? Dan lebih parah daripada itu, adakah harta benda tersebut telah berjaya menggolongkan kita ke dalam golongan yang disebut Allah swt sebagai sayangkan dunia, takutkan mati? "hubbuldunia, wakarihatul maut!!!(nauzubillah)!!!!!!

Fikir-fikirkanlah.....adakah kita orang berilmu dalam erti kata yang sebenarnya!!!

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin