Betul ke encik nak pindah ke Sabah??

>> Saturday, October 31, 2009

Kenape? tanya saya.
Kami pun nak posting ke Sabah jugalah bila graduate nanti.
Bagus, kata saya.
Itulah perbualan kami bila mereka dah lama tak jumpa saya. Mereka ini pelatih dari Sem 4 unit PAI. Saya terkenang waktu berkuliah dengan mereka ini pada tahun 2008 dulu. Selain berusaha menghabiskan silibus, kisah 'advanture' dan dunia kapal terbang Air Asia saya sering menjadi bahan selingan waktu berkuliah.

Sabah adalah destinasi yang saya galakkan untuk para guru pelatih pergi. Baik untuk melancong mahupun sebagai pilihan untuk ber'posting' nanti. Saya ceritakan keunikan dan keseronokan bila berada di Bumi Bawah Bayu. Selain kepelbagaian etnik dan suku kaum, makanan yang murah dan sedap sering menjadi halua telinga mereka. Ditambah lagi dengan pakej insentif kewangan yang lumayah bah!!!Pasal sumandaknye jangan cakaplah ye!!

Keinginan untuk berkhidmat di Sabah telah berputik sejak kali pertama menjejak kaki di bumi Paduka Mat Salleh ni sejak 2005 lagi. Pengalaman menjadi Pengurus KAGUM Olahraga Kebangsaan 2005 tu sungguh mengujakan. Stadium Likas menjadi saksi kehadiran saya ke bumi penuh nostalgia ini. Kerana keasyikan melihat keindahan Ranau dan Kundasang yang terletak di kaki Gunung Kinabalu, airmata pernah meleleh melihat nikmat Tuhan. Dari situlah tercetus, rasa hati untuk menjadi warga Sabah selepas bernaung di bumi Afzan selama lima tahun!! Sementara menunggu tempoh tersebut, tahun 2006, saya bawa keluarga (isteri dan 5 anak) ke Sabah untuk makan angin. Menjelajah Kota Kinabalau, Sandakan, Beluran dan Kota Belud. Tahun 2007, ke Tawau dengan Fauzi dan Ramli menjejaki Dr Johan di IPGM Tawau. Tahun 2008, menganjurkan lawatan pensyarah (lebih 30 orang ) IPTAA ke IPG-IPG Sabah. Menjelajah hingga ke Keningau, Tenom, Kinarut dan Papar. Pendekata, tiap tahun gi Sabah. Hingga ada member tanya, asyik gi Sabah ni ada anak kat sana ke??? hehehe

Tahun 2009, pemergian ke KK pada bulan Mei terpaksa dibatalkan kerana dah terlibat dengan kemalangan. Namun, seramai 20 pelatih dari Unit Mate Sem 2 yang turut merancang bersama saya untuk pergi, selamat mendarat di KK. Dari jauh, saya hanya mampu ber'sms' tentang keseronokan mereka bersukaria di Poring Hotspring, Kaki Gunung Kinabalulah tuu.Peerghhh!! Jealous giler juga dibuatnya weh!! Cuma dia orang ni, bila balik siap dengan CD dan kuih cincin sekali buat saya...

Bila dah terlibat dengan 'eksiden' ni, saya tangguhkan dululah 'plan' nak pindah ke Sabah tu bah!!!!Sesungguhnya saya dahagakan pengalaman baru.....

Jumpa lagi.....

2 comments:

ahsfantasy24 October 31, 2009 at 11:04 AM  

bestny g sabah...............
enck nnt bwa sy ke sne sme ek?
hehe..

Hairi Yahya November 1, 2009 at 12:25 AM  

boleh dgn syarat awak jgn gayat pula bila naik plane....ok

Blog Widget by LinkWithin