Dulu pensyarah kini dah jadi Pengarah

>> Wednesday, October 14, 2009

Catatan sempena konvo KEDAP di Dewan Besar IPTAA pada 13 Oktober 2009 yang lalu. Alhamdulillah saya dapat hadir sambil bertemu rakan taulan serta bekas pensyarah saya yang kini sudah bergelar Pengarah di sebuah IPGM di utara tanahair; Tn Haji Rosli Rashid namanya dari IPGM Perlis. Kali pertama dulu, saya bertemu beliau kira pada awal tahun ini sewaktu permashuran IP Kuala Terengganu menjadi IPGM kampus Dato Razali Ismail.

Perpisahan antara saya dengan En. Rosli (waktu tu beliau belum berHAJI lagi) selepas menamatkan pengajian Kursus Perguruan Asas di Institut Bahasa Kuala Lumpur (kini IPBMM) pada tahun 1989, jadi dah 20 tahun, berpisah baru jumpa semula. Jadi kesempatan beliau hadir ke IPGM KTAA sempena perasmian IPTAA menjadi pusat kecemerlanagn pedagogi kebangsaan adalah pertemuan kedua kami dalam tahun ini.

Namun begitu, jika petemuan dulu penuh dengan hilai tawa dan meriah kerana hubungan mesra antara bekas student dengan bekas pensyarah, kini suasananya sedikit berbeza (turut bersama kami petang hari tu ialah Encik Radzi Johari/KJ HEP IP Ipoh). Dengan keterbatasan diri, saya tak dapat untuk bangun(kerana kerusi dewan yang disusun agak rapat) dan tidak dapat memeluk beliau. Sebenarnya Hj Rosli telah maklum dengan keuzuran saya akiabat musibah tempohari dan pertemuan hari ini lebih banyak pada sesi bertanya khabar tentang bagaimana musibah itu berlaku., keadaan rawatan dan bila dijangka dapat bertugas semula..Hajat hati nak ajak Hj Rosli "pekena" ikan patin tempoyak di pekan Lipis tetapi beliau juga perlu meraikan rakan-rakan Pengarah IPGM-IPGM yang lain yang turut hadir dalam perasmian majlis tersebut. Apatah lagi VVIP yang hadir pada hari tu ialah YB Dr Fuad Zarkashi, Timbalan Menteri Pelajaran.. Namun hatiku puas bila dapat berbual dengan Tn Hj Rosli, sekurang-kurangnya jalian silaturahim kami terus berpanjangan. Sedikit kebanggaan di hati saya bila dia bagitahu rakan-rakan pensyarah dan Pengarah yang lain bahawa saya ni bekas student dia di IBKL dulu, gitu juga saya, bagitau kawan-kawan pensyarah, dia tu bekas pensyarah ambo di IBKL dulu.. En Rosli ni juga adalah satu-satunya pensyarah yang hadir waktu hari perkahwinan saya dulu bersama-sama dengan keluarganya (1989). Banyak lagi sebenarnya kenangan nostalgia saya bersama Tn Hj Rosli ni......


Jumpa lagi.....

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin