Aidil Fitri semakin berlalu

>> Wednesday, October 7, 2009

sms 1.
T.kasih dgn berita yg disampaikan. Hang lah kawan IPTAA yg masih ingat kat aku.Hang la satunya pensyarah IPTAA yg htr sms skmt hari raya kat aku.
sms 2.
Bukan puji nak bagitau hal sebenarnya bila kita dah bersara. Makin hilang dlm ingatan. Member kat Jab ....... lgsung tak ingat kita.

Itulah antara sms-sms yang saya terima sejak menyambut aidil fitri hingga berita kemalangan yang membawa kematian suami Kak Rohani Edris yang berlaku minggu sudah. Sms 2 dijawab begitu kerana saya menyatakan itulah yang mampu saya lakukan. Lagipun saya juga sedang belajar mengerti erti perkataan "kawan". Moral sms ini terlalu luas dan mendalam untuk dibicarakan. Saya yang kerdil ini bukan ikon yang sesuai untuk mengulasnya secara holistik. Cuma atas sifat ingat-mengingati, saya teruskan tulisan...

Ceritanya begini,memang hobi saya suka menyampaikan cerita dan berita hal-hal yang berlaku di dewan besar IPTAA. Sewaktu majlis-majlis persaraan atau apa-apa majlis anjuran maktab di dewan, saya sering menghantar sms kepada rakan-rakan yang sudah pencen atau bertukar ke IPG lain. Orang tu pencen, orang ni pindah dan lain-lain yang saya anggap bukan kategori mengumpatlah. Begitu juga kalau ada berita musibah saya juga sering bersms. Target saya hanya pada mereka yang dah pencen atau berpindah sahaja. Dengan harapan mereka akan terus memiliki "sense of belonging" terhadap IPTAA dan warganya.

Atas kondisi demikianlah, sebagai feedback, ada yang sangat berterima kasih atas sumbangan kecil saya tu..bagi orang pencen, rakan komunikasi adalah topok utama bila bergelar pesara. Cuba bayangkan, setelah sekian tahun bergelumang dengan dunia pendidikan, bergaul mesra dengan rakan sejabatan, seunit tetapi sehingga beberapa waktu mereka makin kesunyian. Mereka tak punya rakan borak-borak lagi....ramai rakan-rakan mungkin terlupa member lama yang sering bersama kita waktu "mengeteh" dulu. Lupa dah kat member yang baru setahun dua bergelar pesara sedangkan kelmarin dulu kita sama mengeteh kat kantin Azmi, kafe Aida, kat gerai TNB,kat stesen keretapi. Sebenarnya bagi rakan-rakan pesara kita, hubungan silaturahim tidak sepatutnya putus selepas bersara 56 atau 58. Apa salahnya sms berharga tak sampai 20 sen dihantar buat penyambung bicara pada mereka. Kerana kita percaya, keselesaan yang kecapi hari ini adalah perjuangan orang terdahulu daripada kita...lagipun harga sms tak sampai shebatang rokok pun(kata Tok Batin Betau)...he he he..

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin