kami ibarat "Dunia Jam 10" encik......

>> Thursday, October 29, 2009

Sehingga tulisan ini digarap, saya sudah lama "kehilangan" dua oarang guru pelatih ini. Mungkin mereka juga tidak sedar yang mereka hanya hilang dari pandangan tapi tidak hilang daripada hati dan ingatan saya. Ternyata, setelah bertanya kepada rakan-rakan yang seangkatan dengannnya, Allah menemukan mereka kembali dengan saya pada suatu petang yang lalu. Biarlah "mereka" yang saya maksudkan, menjadi rahsia buat saya.

Macam sesi kaunseling petang tu, bermula dengan pembukaan, penerokaan dan merumuskan jalan penyelesaian. Dari mereka, saya mula memahami cerita yang menghantui 'campus life'mereka. Selaku pendengar, terlebih dahulu saya nyatakan, bahawa saya sering bertanya ke mana hilangnya kelibat kalian. Sewaktu masih berkuliah dengan saya dulu,yang lelakinya memang selalu menjadi usikan saya, ceria dan menyeronokkan. Sikap kelakar kami sering menjadikan kelas kami berakhir dengan keseronokan.

Namun, pada akhir cerita, mereka menyatakan dunia mereka kini macam "Dunia Jam 10", ada dua orang je dalam dunia mereka!! orang lain dah tak ambil tahu hal mereka. Saya sedih juga bila dengar keluhan itu. Sesi kami borak-borak tu berakhir bila azan solat asar di kumandangkan dari Surau As Syafei. Banyak lagi hendak diborakkan walaupun kami memulakan sesi sejak jam 2.20 petang..Agaknya kerana seronok, kami sambung pula dengan beberapa sms yang "panjang" pada waktu malam!!!

Justeru saya memerah otak juga untuk mengimbangi rasa hati mereka yang agak kecewa dengan keadaan semasa. Hanya satu saya berpesan bahawa jangan berpegang pada manusia tetapi berpeganglah pada Allah swt.

Terima kasih buat kalian kerana memahamkan saya dengan situasi remaja moden bergelar bakal guru berstatus siswazah. Sesungguhnya, 'campus life" sangat tinggi 'sentimental valuenya' bila dah berada di seluruh pelusuk negara tercinta ini..Persoalannya, wajarkah kita membiarkan mereka dengan "Dunia Jam 10"?? Fikir-fikirkanlah.......

Jumpa lagi.....

Justeru

1 comments:

Admin October 30, 2009 at 8:29 AM  

mcm mane yea pkul 10 tue,
agk kreng fham..
hehe

Blog Widget by LinkWithin