Budaya Ilmu....Aku bila lagi....

>> Friday, October 8, 2010

Tahniah saya ucapkan kepada Dr Wong Sien Biang, rakan pensyarah dari Unit Pengajian Bahasa Cina kerena pelancaran buku beliau bertajuk "Approaching the Ancients" pada hari ini. Terharu juga bila nama saya disebut oleh beliau sewaktu memasuki dewan Kuliah B yang sedia dipenuhi oleh pelajar PC dan Dato Pengarah sendiri. Sewaktu sedang membentangkan hasil pena beliau, Dr Wong masih sempat mengumumkan kehadiran saya dan dia merasa tersentuh (touching) dengan keberadaan saya di situ. Entahlah...apa yang beliau fikirkan hingga dia menyebut sewaktu perkataan touching sewaktu terpandang kehadiran saya ke situ.

Bila berkesempatan menghadiri majlis pelancaran buku penulisan dari kalangan intelektual ni memang sanagt mengujakan saya, apatah lagi ia dilaksanakan di kawasan kampus sendiri. Tambah bangga keran ia dihasilkan oleh rakan sekampus atau rakan sekerja walaupun berlainan bangsa dan budaya. Tapi kami punya citarasa dan matlamat yang sama , menghasilkan buah tangan untuk renungan generasi akan datang. Lebih mengujakan , keran melalui penulisanlah saya kita dapat mengkaji pemikiran dan rasa hati atau denyut nadi sesuatu isu atau budaya kaum tertentu.

Majlis tambah "panas" bila Dato Pengarah mancabar pensyarah-pensyarah lain yang masih berada pada tahap lama> Pendek kata, mana buah tangan anda? Gitulah cabaran Dato Pengarah bila menyatakan tujuan kehadiran di Lembah Lipis sejak dua tahun yang lalu.. Bila lagi nak menghasilkan buku anda? Itulah pertanyaan Dato Pengarah yang terselit di celahnya rasa kecewa keran masih ramai para ilmuan hanya sibuk bersoksek sana sini tapi belum menelurkan walaupun sebuah rencana ilmiah....bilalah aku nak jawab cabaran Dato ni?? Jwabnya.....satu hari nanti....bila satu hari tu nanti????

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin