Sepetang di UPSI Tanjung Malim

>> Wednesday, October 21, 2015

Tanjung Malim sudah sinonim dengan Maktab Perguruan Sultan Idris (MPSI) atau lebih dikenali juga dengan SITC; Sultan Idris Training College. Ya..begitulah kehebatan nama pekan Tanjung Malim tercipta. Kedudukannya yang paling ke selatan negeri Perak Darul Ridzuan ini merupakan bandar ilmu yang menghimpun cerdik pandai Melayu suatu ketika dahulu. Di sanalah lahirnya para pendidik tersohor dan yang berjiwa nasionalis. Namun begitu, era tersebut sudah berlalu sekian lama dan memori tersebut telah banyak kali diulas oleh khalayak penulis yang terdahulu.

Pada petang 21 Oktober 2015 ini dalam suasana jerebu  yang berada pada indeks IPU 120, saya sempat menghadiri Seminar Pengkisahan Pembukaan Bandar Raya Ipoh oleh lima orang pengkaji, Mereka termasuklah En Mohd Zamberi Abdul Malik, Dr Hj Zabidin Hj Ismail, Dr Mohd Nazri Zainudin, Cikgu Ibrahim Said @Alang Alias dan Sdra Norhisyam Zulkifli.

Namun begitu, perkara yang ingin saya tonjolkan lewat post kali ini adalah kesempatan menemui tokoh-tokoh penulis yang mewarnai dunia pengkaryaan negeri Perak. Sudah sekian lama , saya ingin menyertai Karyawan yang merupakan badan yang menghimpun para penulis negeri Perak. Sejak sekian lama. saya tercari-cari siapakah peneraju Karyawan Perak. Di manakah pejabatnya? Bagaimanakah syarat hendak menjadi ahli? dan berapakah yuran keahliannnya? Justeru, pertemuan dengan orang kuat badan ini lewat peristiwa seminar ini sangat bermakna bagi saya. Terasa sedikit lega kerana sudah ditemui tempat untuk mengasah bakat penulisan dengan lebih tuntas.


Terlebih untung juga pada petang ini adalah pertemuan secara fizikal dengan Prof Madya Abd Talib Samat, Nama tersebut sudah lama saya kenali lewat beberapa hasil karya beliau. Saya mengenali beliau dengan novelnya yang saya dah lupa tajuknya tapi bertemakan kehidupan masyarakat penoroka Felda. Kini saya sudah memiliki sebuah dua buku hasil karya beliau disamping mengkagumi semangat dan disiplinnya menulis!!!! 

Alhamdulillah...petang yang sangat bermakna.....

3 comments:

Hairi Yahya October 23, 2015 at 8:54 AM  

ha ha ha ....jangan asyik berangin jer...moh ler kita berangin ke luar negara...

Blog Widget by LinkWithin