Al Fathoni...Kembara menjejaki leluhur

>> Thursday, October 22, 2015

Sejak mengenali dunia kembara beberapa tahun yang lalu, naluri untuk menjejaki tanah leluhur sering menjadi cita-citaku. Walaupun sudah ratusan tahun dan beberapa generasi telah berlalu, jauh di sudut hatiku niat untuk menjejaki kaki ke sana tak pernah dilupakan. Selain membaca artikel-artikel yang menceritakan khabar berita berkaiatan Patani dan kawasan sekitar, orang-orang yang berasal dari Wilayah Selatan Thai adalah menjadi sumber maklumatku.

Sewaktu meniti zaman kanak-kanak, ada seorang lelaki tua yang sering datang ke kampungku. Beliau berasal dari Selatan Thai dan kami memanggilnya Tok Chennak kerana dia berasal dari daerah Chennak @ Chan na. Kedatangannya seringkali menarik perhatianku kerana tujuan kehadirannya adalah untuk membeli anak-anak beruk yang ditangkap oleh orang-orang kampung di bukit bukau di belakang kampung. Tok Chennak akan tinggal beberapa hari di rumah Paksu Brahim dan Maksu Bedah. Disitulah dia makan minum bersama keluarga tersebut. 

Sementalahan pula, jarak ruamh paksu Brahim hanya di belakang belesah  kampung kami. Halaman rumah paksu Brahim yang berpasir dan luas sering menjadi tempat kami bermain guli atau lastik gelang getah. Sambil bermain, dapatlah kami memerhati Tok Chenak yang selalu berkain pelikat dan membalut kepala dengan kain semutar. Saya tak pernah bercakap-cakap dengan Tok Chenak selain sekadar memerhatinya sahaja. Maklumlah, budak-budak tak boleh campur hal orang tua!!! Biasanya selepas beberapa hari, Tok Chenak akan balik ke kampungnya di Selatan Thai dengan membawa beberapa ekor beruk yang dibawa dalam bekas macam bubu yang diperbuat daripada besi berjaring. Mungkin pada tahun-tahun tersebut perdagangan haiwan tersebut tidak menjadi kesalahan seperti hari ini. Saya pun tidak mengetahui baerapakah arga bagi seekor beruk yang dijual kepada Tok Chenak. 

Akhirnya, saya percaya bahawa Tok Chenak dah meninggal dunia kerana saya kini pun sudah berusia lebih setengah abad. Sedangkan, saya mengenali tokoh tersebut sewaktu saya berusia kanak-kanak sekolah rendah pada tahun 1970an!!! . Apa pun, saya merasa sedikit 'bangga' kerana  sudah sampai dan dapat menjejak kaki ke Chennak sebagai membalas kunjungan Tok Chenak ke kampungku puluhan tahun yang lalu!!!!.

4 comments:

Anonymous October 22, 2015 at 6:43 AM  

Dah usia setengah abad? Mcm 40an jer..

Hairi Yahya October 23, 2015 at 8:58 AM  

Terima kasih Ru...sekadar mencatat peristiwa...

Anonymous... setengah abad tu..50an lahh kot...dah masuk usia emas wweh...

Blog Widget by LinkWithin