Proposal : Harapanku Menggunung

>> Friday, October 23, 2015

Jam 12.00 tengahari tadi terhantarlah sudah proposal ku bersama dua rakan yang lain untuk mendapatkan geran penyelidikan yang pertama kali dianjurkan oleh pihak IPGM Induk. Jika di universiti, geran penyelidikan adalah penggalak utama kepada usaha para ahli akademik untuk menghasilkan penyelidikan dan inovasi.

Niat untuk menjalankan penyelidikan adalah hasil motivasi yang terbina daripada seminar penyelidikan yang dianjurkan oleh IPG Kampus Ipoh sebulan yang lalu. Masih segar dalam ingatanku, kehadiran dua orang cicit Tok Lembang, Timbalan Pengarah IPGK Ipoh serta beberapa pensyarah yang bergelar PhD selain peserta-peserta seminar yang lain amat memberi makna yang besar dalam jiwaku. Mulanya gementar juga kerana itulah kali pertama saya membentangkan hasil kajian awal mengenai Tok Lembang yang menjadi pengasas kepada pekan Tambun. Selesai pembentangan tersebut, ramai yang hadir memberi respon yang sangat positif kepada corak pembentanganku. Mungkin agaknya, paper sayalah satu-satunya berunsur sejarah berbanding dengan kertas-kertas pembentangan yang lain.

Syukur pada Ilahi kerana pada minggu lepas, seorang rakan pensyarah  yang kabarnya bertanggungjawab memilih proposal-proposal yang dikemukakan kepada JK Pemilihan peringkat IPGK Ipoh memberi ucapan tahniah kerana kertas proposal saya telah terpilih. Kabarnya juga terdapat 12 proposal dikemukakan oleh kalangan pensyarah-pensyarah yang bertugas di IPGK Ipoh. Syukur sangat, daripada sejumlah itu, sebanyak lima proposal telah dipilih dan kertas saya telah termasuk dalam bilangan yang lima itu. Namun begitu, saya dan team diminta memperkemaskan lagi kertas tersebut dengan menambah bilangan anggota penyelidik serta beberapa aspek yang lain.

Semoga kertas proposal tersebut yang menjanjikan geran penyelidikan berjumlah jutaan rupiah dalam kiraan matawang Indonesia akan memberi peluang kepada pasukan saya menyumbang sesuatu kepada dunia akademik khasnya dalam vakum sejarah sosial negara.

Ya Allah, Ya Tuhanku, kabulkan hajat dan niat kami..... Aamiiin.

2 comments:

Unknown October 27, 2015 at 11:43 PM  

Semoga Allah permudahkan segala urusanmu sahabat, dalam melaksanakan penyelidiksn tersebut.

Blog Widget by LinkWithin