Ubahsuai rumah

>> Wednesday, November 26, 2014

Sudah sekian lama saya memendam rasa untuk memiliki sebuah bilik di bahagian bawah. Rumah "besar" yang kami miliki ini sudah memenatkan kudratku yang semakin tua. Rumah asal yang bersaiz dua setengah tingkat ini seperti sudah dapat menewaskan tenaga saya untuk terus berada di tingkat atas sewaktu malam.

Saban waktu, saya memikirkan untuk memiliki ruang bilik yang selesa dan lengkap dengan bilik air di bahagian bawah rumah. Bilik yang sedia ada tidak memenuhi selera ku yang mahukan disediakan sebuah bilik air di dalamnya. Saya tidak kisah dari segi designnya, asalkan ia dapat menyediakan sebuah bilik isterehat yang ringkas dan lengkap.

Bilik itu nanti mungkin boleh dijadikan ruang tidur untuk ibubapa mertuaku yang sedikit uzur akhir-akhir ini. Dengan ruang yang lebih besar dari bilik sebelumnya, tentu persinggahan mereka di rumah ini lebih selesa dan tenang, In shaa Allah.

Akhirnya, dengan melalui beberapa proses "tender", akhirnya kami memilih seorang warga Indon yang dikenali sebagai Andas untuk menyempurnakan hajat kami. Dengan keluasan 15 kaki kali 25 kaki beserta bilik air dan beranda, dia mengenakan kos keseluruhannya sebanyak RM23,000.00. Alhamdulillah, kalau ikut kiraan, kami telah dapat menyelamatkan sejumlah wang apabila dibandingkan dengan tawaran harga oleh dua orang kontraktor sebelumnya.

Kini, setelah 10 hari kerja-kerja tersebut dijalankan, bilik tambahan idaman kami sudah hampir siap. Ia dijangka boleh dihuni pada minggu hadapan setelah proses mengecat, memasang jubin lantai dan kerja-kerja elektrik dan air akan disiapkan tak lama lagi.

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin