Yala - Betong

>> Wednesday, November 12, 2014

25 Oktober 2014

Pagi yang segar di Kg Kubang Putat, Melayu Bangkok. Yala
Di rumah pusaka Ustaz Zahari
Di kelilingi kebun getah dan disulami dengan pohon dokong.
Hari ini kami akan bertolak pulang Ke Ipoh melalui pekan Betong-Pengkalan Hulu- Grik- Lenggong- Kuala Kangsar dan Ipoh akhirnya. Inilah pengalaman pertama memandu melalui laluan ini sebagaimana pertama kali jua lalui Rantau Panjang ke Pattani. 
Urusan utama yang paling penting pagi ni adalah sarapan pagi. Dah terdetik dalam hati agar Ustazz Zahari akan bawa dan tunjuk kedai makan yang ada banyak jenis lauk. Tak mau takat nasi kerabu jer. Bukan mengada cuma teringin nak belasah masakan kampung yang berbagai cita rasa. Syukur Alhamdulillah. Ustaz Zahari membawa kami ke kedai yang memang berbaloi. Walaupun bukan restoran berbintang-bintang tapi cukup memenuhi selera kami anak beranak. Gulai ayam kampung, lala goreng berlada, ayam goreng, ikan masin dan sebagainya. Ambiklah apa yang korang nak makan. Makan puas-puas. Abah nak belasah gulai ayam kampung jer...!!!!
Selesai makan, Nora teringin nak tukar tayar Estima pulak!! Eh,,betul jugak. Murah kata Ustaz Zahari. Sekitar RM200 sebiji tayar. Oklah. Setel tukar tayar kami ke Pasar Minggu@ Nat kata demo tu..Jom...hari dah makin panas, cuaca terang dan tiada tanda hujan. Hanya sekejap sebab lebih kurang Lo Kheng di Ipoh jugak. Barang secondhand dan bundle. 
Sekitar jam 12.00 kami pun mula bergerak keluar dari pekan Yala. Isi minyak 10 liter dengan harga Bath340. Ustaz Zahari menunjuk jalan Yala - Betong. Alhamdulillah..setelah selesai solat jamak di Kg Teluk Wan, kami teruskan perjalanan ke Betong dengan melalui kawasan yang agak berbukit. banyak kampung dan dusun buah-buahan sepanjang perjalanan. Dokong masih banyak dan dijjual dengan harga 70 sen sekilo. 

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin