Pattani....penuh nostalgia 3

>> Thursday, November 6, 2014

8.00 malam di bandar Pattani. 
Sebelum Magrib tadi sempat juga berendam dengan Along di kolam hotel bertaraf 4 bintang ni. Berenang sambil exercise kaki.he he he. Sekarang nak gi cari makan dekat depan Masjid Raya Pattani atau Pattani Central Moqsue. Anak-anak nak makan nasi air. Opppss...alangkah terkejutnya, bila keluar Estima, tayar depan sebelah kanan leper!!! Ahh...pedulikanlah dulu..makan diutamakan. Bermacam lauk pauk disediakan untuk dipadankan dengan bubur air. Akhirnya 6 jenis lauk diambil. Telur masin, sotong, bilis, kailan dsbnya. Siap makan, tayar dah betul-betul leper@kempis. Alhamdulillah..ada hamba Allah tolong dan tumpangkan Estima dalam kawasan masid yang berpagar. Subhanallah..pertolongan Allah swt datang tepat pada waktunya. Datang pula tuk--tuk dan bawa kami ke hotel. Hj Yusof; itulah hamba Allah yang berhati mulia yang sudi menolong kami pada malam itu. Dia berjanjji untuk jemput saya di hotel esok pagi bagi urusan tayar kereta tersebut. Syukur padaMU Allah swt. Balik hotel, tidor.






Di CS Pattani Hotel.

9.00 pagi waktu Pattani..selepas sarapan di hotel, Hj Yusuf dah menunggu di lobi hotel. Dengan kereta kabatnya, kami ke kedai tayar berdepan dengan Masjid Raya. Urusan selesai. RM25 saja. Ambik isteri dan anak-anak di hotel. Hj Yusuf suruh datang ke rumahnya sebelum bertolak ke Yala. Ustaz Zahri dari Yala dah berkali-kali telefon tanya dah gerak ke belum.
Namun, buah tangan Pattani nak dicari jugak. Isteriku kepingin sekali dengan jubah. Belek punya belek, jam dah pukul 11 lebih. Dah nak solat Jumaat. Pukul 12, azan Jumaat dikumandangkan di Masjid Raya. Solat dan jamak dulu. Khutbah dalam Bahasa Melayu.



Masjid Raya Pattani

Selesai solat, singgah di kedai Hj Yusof, bekas peniaga barang terpakai yang diborong dari Singapura. Minum dan makan maggi goreng. Gerak ke Yala ikut bypass. Tak melalui Pujud dsbnya. Akhirnya, jam 4 petang, tiba di pekan Yala dengan disambut oleh Ustaz Zahri. Ajak Us Zahri cari makan sambil follow motorsikalnya.
Lepas siap makan, hujan turun renyai-renyai. Kami pun menuju Kg Budi kerana nak tengok dua lot tanah tapak rumah yang dibeli selepas raya puasa tempohari. Cantik,rata dan lokasi yang menarik. In shaa Allah, pelaburan di luar negeri pun bermula. Selesai urusan melihat aset tersebut, kami terus ke Kg Kubang Putat atau dikawasan Melayu Bangkok untuk tidor malam nanti. Tapi sebelum tu, singgah juga di rumah mentua Ustaz Zahri di tepi kawasan Markaz Yala untuk ziarah baby nya yang dah berumur 4 bulan.!! 

bersambung lagiii...

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin