Jejak Waris: Chennak @ Chan na, Selatan Thai 1

>> Wednesday, March 4, 2015

"Gi mana be"
"Singgora"
"Kita nak gi Songkla"
"Seghupa la tu"
"Ooooo...gitu"

Itulah antara butir-butir percakapan antara saya dengan Hj Mohd Nor yang akhirnya membawa saya ke bumi Chennak pada cuti tahun baru Cina yang lalu. Pertemuan secara tidak sengaja itu berlaku pada hari Jumaat 9 Januari 2015 sewaktu singgah solat Jumaat di sebuah masjid dalam perjalanan ke Songkla awal tahun ini. 

"Amba rasa segha@mesra sekali bila jumpa demo" gitulah ngomel Hj Mohd Nor atau lebih mesra di panggil Pak Ngah. Dari situ jugak saya baru tergelak dengan kekurangan ilmu bahawa Singgora yang dipelajari dalam Sejarah itulah Songkla pada masa ini. Itulah yang jadi bahan ketawa antara saya dengan Pakngah. Ketawa kami tak habis-habis bila sorang sebut Singgora dan sorang sebut Songkla.

                         

Kunjungan saya sekeluarga ke Chennak atau lebih tepat ke Kg Tok Perak yang letaknya kira-kira dua jam dari pintu sempadan Padang Besar@ Sadoa menimbulkan rasa terkejut kepada Pakngah. Dia tak menyangka bahawa perkenalan singkat kami di masjid tempohari akan berlanjutan ke rumahnya. Alangkah seronoknya saya bila dapat sampai ke kampung halamannya yang terletak di tepi sungai dan ditengah laluan kampung. Rupa-rupanya, Pakngah ni punya pengaruh yang agak besar di kampungnya. Kalau pun bukan Penghulu atau Ketua kampung, tapi PROnya sangat meluas. Sepanjang berada di kampungnya, semua orang yang lalu lalang akan ditegur atau menegurnya dan diikuti dengan aksi kelakar. Hati kecil saya bersyukur, Allah swt temukan insan sepertinya dalam kembara menjejaki waris di bumi Pattani yang penuh nostalgia.

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin