kaduk naik junjung.....

>> Tuesday, February 22, 2011

Sekadar buat renungan dan peringatan yang sudi mengambil kisah ini sebagai teladan... Kisah ini bukanlah ditulis untuk memalukan sesiapa cuma mungkin perbezaan cara berfikir menjadikan kisah ini sebagai batas sempadan. Jangan ikut resmi kaduk naik junjung!!!!

Sekali berlaku peristiwa yang pada pandangan saya adalah suatu perbuatan kurang manis. baik dari segi adab atau pun adat.. tapi itulah jadinya bila kaduk naik junjung... Ginilah ceritanya...pada pagi hari tersebut, hebat dan gah majlis meraikan kepergian Dato Mazlan ke JPN Pahang yang diperkenankan menjadi Pengarah baru. Maka berderai-derai ucapan si folan dan si folan. Dato Mazlan pula membalas ucapan dan mendoakan agar IPG ini terus gemilang di masa hadapan.

Ironinya, pada waktu petang, sebuah kereta yang buatan Korea telah memparkirkan dirinya di bawah porch yang biasanya menempatkan kereta Dato Pengarah. Nampaknya, tuan punya kereta buatan Korea tu dah mula dok rasa bahawa petang ni dialah "orang besarnya" tapi malangnya pada jam sekitar 3.00 petang, Dato Mazlan yang masih cintakan IPG ini datang semula dan menuju parkirnya di bawah porch yang biasanya tiada siapa yang berani memparkir di situ kecuali Timbalan Pengarah@ En Roselan Ahmad.Itupun jika Dato bertugas di luar atau Timbalan menjalankan tugas Pengarah.

Alangkah sedihnya, dalam suasana hujan renyai-renyai, Dato Mazlan terpaksa memparkirkan kenderaan Kia Optima di belakang kereta Si kaduk tadi...sedih!!!Kereta Dato di luar porch tapi kereta si kaduk di bawah porch...kebetulan Timbalan Pengarah balik kampung petang tu...Kesian Dato!!!! Berlari-lari mengelak hujan!!! Begitukah kita berakhlak??? Ramai pensyarah tak berani buat begitu (ambil parking Pengarah) bukan kerana takut tetapi kami hormat pada Dato atau sesiapa yang menjadi Pengarah tapi si kaduk tadi dah lupa diri gamaknya!!!!!!

Kami bukan takut tapi itulah akhlak yang dititipkan kepada kami pensyarah !!!! Kami sanggup meletak kereta di bawah panas mentari tapi kami tak rela Dato Pengarah tersentuh hati walaupun Dato tak menyebutkannya kerana Dato orang yang berjiwa besar..carilah tempat yang sewajarnya, bak kata orang Pahang....kadar kediri lah weh !!!!

Ada banyak lagi cerita si kaduk ini dalam entri akan datang.....apapun, fikir-fikirkanlah......

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin