Bila mati anak Adam......

>> Tuesday, February 8, 2011

Demikianlah celoteh saya pada pagi Sabtu 5hb Febuari 2011 selepas solat subuh di surau kg kami yang lalu. Dengan memetik mafhum hadis yang mengatakan bila mati anak Adam, terputuslah segala amalan kecuali 3 perkara:
i. anak yang solej
2. amal jariah dan,
3. ilmu yang memberi manafaat..

Dengan menjadikan hadis tersebut, celoteh saya mengajak sidang jemaah subuh pagi itu untuk melonjakkan usaha menggalakkan budaya ilmu di kalangan semua orang. Jangan tunggu ijazah bergulung utk kita menabur bakti. Nabi sendiri pun menyatakan ....sampaikanlah dari aku (Nabi Muhammad) walaupun sepotong ayat... sayangnya ramai yang bukan satu ayat, malah beribu ayat dia tahu tapi meminta "wang pengeras" jika ingin mendapat pengertian sepotong dua ayat !!!!!!Persoalan menjadikan kerja buat sebagai satu ibadah makin menipis dalam budaya jerja hari ini. Ada fulus, lulus menjadi teras kerjaya masakini ibarat kanser yang akhirnya nanti meruntuh tamadun manusia itu sendiri.

Celoteh saya pada pagi itu juga lebih kepada menyampaikan penghargaan kepada semua pihak yang memberikan kerjasama kepada pelaksanaan kem Matematik UPSR selama 3 gari 2 malam yang bermula sejak 3 hb febuari dan berakhir pada jam 11.30 pagi 5 hb febuari. Seramai 50 orang murid mendapat faedah daripada program tersebut.

Alhamdulillah dan syukur ke hadrat Ilahi atas kurniaNya itu..Aminnnnnnnn......

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin