Murtabak Jerantut.....

>> Thursday, August 12, 2010

Entahlah, tetiba jer terasa nak tulis pasal murtabak nih. Mungkin kerana Ramadhan dah datang atau mungkin memang murtabak nih mempunyai kelas yang tersendiri. Saya mula mengenali murtabak nih sejak tiga tahun lalu. Bila tiba bulan puasa, dan sejak menghuni daerah Jerantut nih, rasanya, itulah murtabak yang paling saya gemari.

Kat Jerantut nih, murtabak ni hanya dijual secara besar-besaran pada bulan puasa jerr. Hari lain agak payah sikit. Itu pun kat bazar Ramadhan jer. Selain rasanya yang sedap, harganya pun boleh tahan juga. Untuk yang berintikana yam harganya RM5.00 dan untuk perisa daging, harganya RM4.00 jer. Selain tebal, ia sangat mengenyangkan.

Bagi mereka yang pertama kali mengunjungi bazar Ramadan di Jerantut, ia terletak berhadapan dengan bangunan Majlis Daerah Jerantut dan bersebelahan dengan stesen bas Jerantut. Dengan mengambil beberapa tapak, pengusaha murtabak ini memasang tiga kanopi dengan menggunakan beberapa kuali leper yang besar. Bilangan pengunjung pun ramai. Jam 5 petang tu dah kira nak habis jualannnya.....ada juga murtabak special tapi dengan harga yang special jugalah...

Lebih membezakan murtabak tersebut dengan murtabak orang lain boleh dilihat dari segi jumlah jualannya, Sewaktu gerai murtabak orang lain masih tersusun bilangan murtabaknya, gerai murtabak tersebut sudah kehabisan murtabaknya. Pembeli adakalanya merayu supaya murtabak yang sudah ditempah oleh orang lain dijual kepadanya. Perggghhhh.....Sampai gitu sekali permintaan terhadap murtabaknya!!!!

Ehemmmmm....kalu tak percaya dengan cerita ambo nih....sila kunjungi gerai murtabak tersebut....beli dan kemudian lu pikir laaa sendiri......

3 comments:

endiem August 12, 2010 at 2:50 PM  

spesial juga murtabak jerantut yek.

mohd August 14, 2010 at 4:01 PM  

amboi2 mcm menarik ja...hehe. tolong poskan ke batu kurau..haha

Blog Widget by LinkWithin