Elaun dah dapat???

>> Wednesday, August 4, 2010

Itulah soalan yang saya tanyakan kepada beberapa orang student baru-baru ni?? Dah, kata mereka. Tapi untuk dua bulan jer!!!! Kami dengar kat IPG lain diaorang dapat untuk satu semester .... Ye ke? Kami dah sms dengan mereka , begitulah apa yang dikhabarkan kepada saya.

Bila menyebut elaun, saya teringat 20 tahun yang lalu. Sewaktu zaman kita bergelar guru pelatih di Institut Bahasa Kuala Lumpur;IBKL (kini IPGBMM) di Lembah Pantai, Kuala Lumpur. Sewaktu bergelar guru pelatih elaun yang diberikan berjumlah RM345.00. Bagi mereka yang tinggal di luar, semua elaun dimasukkan dalm akaun masing-masing. Sebaliknya bagi mereka yang tinggal di asrama 13 tingkat tu, wang tersebut dipotong terlebih dahulu. Bersihnya dapatlah sekitar RM 150.00 sahaja. Tu belum dipotong oleh Bendahari PGP (Persatuan Guru Pelatih) untuk bayaran tracksuit, jamuan untuk senior dan sebagainya. Apa-apa, pun bersyukur sebab ada elaun.. Ada yang boleh hantar kepada mak ayah walaupun jumlah elaun RM 345.00.

Berlainan dengan saya. Sewaktu menuntut di IBKL, wang bukanlah cabaran buat saya. Bukan nak cakap besar, tapi mungkin keran saya tahu kat mana nak buat duit. Dan tahu juga bagaimana nak buat duit...Gini ceritanya...jeng.jeng,,jeng..

Kira-kira saya ni bukan nak tunjuk terer lah tapi kalu boleh buat pedoman, silakanlah...sewaktu dalam sem satu lagi, seorang pensyarah yang juga warden asrama;Pn Radiah namanya meminta saya mengajar mengaji muqaddam anak-anaknya yang dua orang. Dia juga bertanya berapa upah yang saya mahu!!!Entahlah, agaknya dia tengok muka saya macam "budak baik" kot, sebab tu di pelawa saya ngajar ngaji anak dia. Saya sanggup jer ngajar, tapi bab duit tu terpulanglah..itu pengakuan saya.Jujur dan lurus..Kampung boy lah katakan. Jadi sejak itu, setiap hari selepas solat magrib di surau IB, saya akan ke rumah Pn Radiah di sebelah surau untuk ngajar anak-anaknya..Rupa-rupanya, bukan anak dia jer yang nak ngaji, anak Naib Pengetua pun tumpang enam kaki (3 orang). anak En Rosli 2 orang, dan anak En Osman seorang.. walhasil ramailah yang ngaji dengan saya. Yang bestnya bila cukup bulan..ehem-ehem...RM masyukkkk....

Lama juga saya ngajar ngaji hingga saya tamat kursus di IBK. Sewaktu di semester 3, saya terlibat dengan tuisyen. Peluang ini dibuka oleh seorang guru KPK (kursus Perguruan Khas); En Raja namanya..Dia berbangsa India dan mengajar BM di Pusat Tusyen di Bangsar Park. Dia pelawa saya ngajar, satu jam dibayar RM10.00. Saya setuju dan mengajar subjek Geografi untuk SRP (PMR kini). Kelas bermula jam 9.00 malam hingga 10 malam. Sejam sehari. Jadi lepas ngajar ngaji, solat Insya, saya terus bermotor ke Bangsar Park..macam biasa laa bila cukup bulan...RM masyukkkkkkkkk....

"Kerjaya" saya yang ketiga adalah membekalkan suratkhabar Berita Harian kepada penghuni asrama dan kepada beberapa orang pensyarah. Seawal jam 5 pagi saya dah bangun, mandi, dan solat. Lepas tu terus ke Jalan Riong, ibupejabat Berita Harian dan New Strait Times..Ambil sebungkal suratkahbar sekitar 25 naskhah dan pulang sebelum subuh. Selepas solat subuh, terus sarapan di kantin asrama. Siap makan, sambil naik ke Tingkat 8, saya campak akhbar ke setiap tingkat asrama depan pintu lif..selebihnya diletakkan dalam "pigeon hole" pensyarah dan di kedai PGP..bayaran akan dipungut pada akhir bulan..dah tolak modal beli akhbar, lebih tu ana yang punyalahhhhhh...RM lagiii...

Satu lagi nak kabor juga...Dengan hubungan yang rapat dengan pihak Berita Harian, saya berpeluang untuk menghantar artikel atau apa-apa berita kepada Berita Harian. Banyaklah juga artikel dan berita yang saya hantar termuat di suratkhabar tersebut...macam biasalah..bila artikel kita keluar, nama kita tersiar juga.(by line kata omputih)..Bila artikel keluar, rm pun masyukkkk!!!!! Pihak BH menyediakan ruangan khas untuk berita-berita yang saya hantar..""Dari Maktab ke Maktab"""...saya masih menyimpan sijil penghargaan daripada IBKL kerana peranan saya memasyarakatkan maktab di dada akhbar!!!!

Sesungguhnya, bukan duit jadi ukuran, tetapi minat serta sedikit kebolehan menjadikan hidup saya tak pernah "melarat" dalam soal duit......tak perlu modal cuma kemahiran dan berusaha membina keyakinan diri....cubalah jadi lebih baik daripada saya.....

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin