Ceria....

>> Wednesday, August 4, 2010

Itulah yang boleh saya simpulkan bila melihat suasana ceria yang menyelubungi kelas Pra Sekolah di SK Jeransang, Benta. Kelas yang terletak dibangunan satu tingkat ini berhampiran padang dihuni oleh 21 orang murid. Mereka datang dari kampung-kampung berdekatan dalam radius 5 kilometer dari sekolah Kg Jeransang. Antaranya Kg Atong, Kg Sempadan dan Kg Jeransang sendiri. Murid-murid ini juga terdiri daripada yang berumur 5 dan 6 tahun.

Sewaktu melaksanakan tugas praktikum di sekolah tersebut hati saya sentiasa seronok melihat berbagai ragam kanak-kanak seawal usia tersebut. Dari butir bicara mereka, ada kalangan mereka yang berdarah Kelantan khasnya yang datang dari Kg Atong dan selebihnya bertutur dialek Pahang..

Saya seronok melihat guru pelatih sayamelaksanakan berbagai aktiviti bagi menghabiskan sukatan pelajaran dalam tempoh praktikum Fasa 2. Dengan berbagai tema bagi menjalankan tugasan harian, perbagai teknik dan kaedah diutarakan. Yang paling seronok bila mereka sering menjadikan bermain sambil belajar sewaktu menjalankan aktiviti. Lagu Rama-rama sewaktu tema Serangga menjadi tema pengajaran.

Selain tergambar keceriaan sewaktu belajar, mereka juga lebih ceria waktu berada di gelanggang permainan,. Terasa masa cepat berlalu sewaktu suara keceriaan perlu ditamatkan kerana masa p&p dah habis. main pukul lalat, baling pundi kacang, lambung bola menjadikan persekolahan mereka semakin bermakna. Sepanjang pemerhatian saya, murid Pra sekolah ini kurang ponteng atau tidak hadir ke sekolah..Mungkin hatinya tertambat kepada guru pelatih atau kepada cikgu Zuki yang sering bermesra dengan mereka.

Dan mereka kini lebih ceria bila pembantu pra sudah kembali bertugas selepas habis cuti bersalin. Jadi mereka dapat makan dengan lebih selesa agaknya...... Kemeriahan juga buat para guru pelatih bila murid-murid sering membawa buah-buahan bersam mereka. Kan sekarang musim buahhhhhhhhhhhhhhhh!!!!!!!!!!!!

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin