Resepi Ikan Kedera ikan belanak

>> Friday, December 4, 2009

Tak pastilah sama ada anda tahu atau tidak spesis ikan kedera atau ikan belanak. Nama ikan pun bukan semua saya tahu tapi bagi saya spesis kedera dan belanak ni bukan setakat tahu tapi sangat mempengaruhi kehidupan dan penghidupan kami sekeluarga. Bagi keluarga besar seperti saya , soal makanan dan apa yang hendak dimakan lebih penting daripada memilih makanan apa yang hendak dimakan.

Keluarga saya agak besar. Termasuk ibubapa dah jadi 12 orang, atau satu pasukan bola sepak. Anggota keluarga lelaki saja dah 10 orang dan semuanya kuat makan. Justeru belanja makan dan lauk pauk sering menjadi persoalan utama kami. Bapa sekuat mungkin mencari sumber rezeki bagi membesarkan anak. Macam-macam kerja bapa lakukan buat membesarkan kami semua.

Demikianlah kenangan 46 tahun yang lalu di rumah kami di Kampung Simpang 4, Batu Kurau, Perak. Jadi bila musim-musim hujan begini, ingatan saya teringat suasana di kampung sewaktu sedang membesar sebagai budak kampung. Ikan kedera masin adalah resepi yang akan dihidangkan sepanjang waktu, pagi makan nasi sejuk dengan ikan kedera, tengahari pun ada ikan kedera, malam pun ada ikan kedera. Ikan kedera menjadi "ikon" setiap kali makan dan hidangan. Saya kurang pasti harga ikan kedera pada masa itu, maklumlah bukan kita yang mengeluarkan ongkosnya. Cuma saya diminta membelinya di kedai runcit dengan berbekalkan wang seringgit dua. Tak pernah pun disuruh membeli sekati dua. Sekadar untuk sekali dua goreng, kerana masalah kewangan dan juga tiada peti sejuk pulak.

Lebih ummpphh makan ikan kedera gorengnya pada awal pagi, orang kampung saya sebut "berserok", dengan nasi panas yang masih berasap, kami akan mencubit ikan kedera yang digoreng garing dan menggaulkannya dengan nasi yang tengah berasap tadi. Peerrghh, betul-betul "kick" punya. Aroma bau gorengnya cukup menyelerakan . Dari jauh kita boleh mencium baunya. Bak kata orang, mak mertua lalu pun tak sedar!!!!. Lebih sedap jika berulamkan cabai/cabe burung hijau yang dipatah dan dilenyek dalam suapan nasi tadi. Mak oii, Tuhan yang tahu betapa sedapnya "berserok" masa tu. Kalu setakat KFC tu jilat jari, mungkin penangan ikan kedera sampai jilat siku!!!Ada yang lebih "kaw-kaw" bila nasi panas tadi digaul pula dengan minyak yang dibuat menggoreng ikan kedera tu tadi. Maknanya, bertambahlah nikmatnya weh!!! setakat "scot emulsion" tu boleh challengelah.!!

Memang begitulah keadaannya hingga kini. Ramai anak Batu Kurau yang berhijrah ke seluruh Semenanjung Malaysia ni akan menjadi ikan kedera barang sekilo dua sebagai ole-ole bila kembali ke tempat kerja. Musim lepas raya dan cuti sekolah akan menjadikan ikan kedera masin buruan ramai. Ada yang nak bawa balik Ke Pahang, Johor, Kuala Lumpur dan banyak lagilah destinasinya . Ada yang nak bagi jiran rasa, ada nak bagi bos rasa, ada nak bagi anak-anak rasa, anak nak bagi mak mertua rasa dan macam-macam lagilah naknya. Harga ikan kedera sekarang pun boleh tahan juga, mencecah hampir RM20.00 juga weh. Beza ikan kedera dan ikan belanak ni pada bahagian kepalanya saja. Bodi sama jer. Macam ikan patin muncung dengan patin buah, bezanya pada kepalanya saje, bodi serupa jer..

Sebenarnya bukan tiada ikan masin yang lain yang mewarnai hidup saya waktu kecil. Ada ikan gelama, ikan duri, ikan sepat siam, ikan tamban tapi semuanaya tak boleh lawan ikan kedera. Sebab itulah, jika tak dapat balik kampung, sedara mara yang datang berkunjung ke rumah akan mengirimkan ole-ole ikan kedera barang sekor dua.

Terima kasih buat abang Zaaba yang bawa balik Pahang ole-ole istemewa tu....

Sekianlah adanya.....

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin