Kamikan andragogi.....

>> Saturday, December 5, 2009

Untuk entri baru ni, saya suka mencatatkan sedikit luahan guru-guru baru KDC yang sedang berkursus intensif di bumi Afzan. Sewaktu berkuliah bersama mereka, saya lebih banyak menggunakan beberapa helai kertas sebagai bahan p&p. Sebahagian besar kertas-kertas aktiviti ini saya dapat sewaktu menghadiri kursus kreativiti dalam P&P. Secara amnya, saya dapati mereka tidak merasa bosan dengan teknik yang saya gunakan. Mungkin sedikit menyeronokkan, unsur kecindan antara saya dan mereka sering mengiringi P&P saya.

Namun begitu, sewaktu memberi "take five", saya memberi peluang untuk sesiapa memberi respon terhadap sebarang masalah yang berlaku setakat hari tersebut. Sorang demi sorang meluahkan isi hati. Ada yang mengadu tentang jadual waktu yang padat, ada yang kata masa kuliahnya panjang dan membosankan, ada yang kata pihak HEP agak slow dalam melayani kebajikan pelajar dan yang paling menarik adalah komen tentang kesantunan bahasa para pensyarah!!!

Saya agak teruja untuk mengetahui kisah sebenar yang dimaksudkan tentang kesantunan berbahasa tersebut. Lalu diceritakan gelagat seorang dua pensyarah yang menganggap mereka sebagai budak belasan tahun. Gunakan bahasa yang kasar dan memberi tugasan yang agak luar biasa banyaknya. Mereka diminta menyiapkan 61 buah lukisan dalam masa 3 hari sedangkan 3 hari tersebut(Jumaat, Sabtu, Ahad) adalah tempoh umat Islam merayakan Hari Raya Haji!!!. Kamikan ada keluarga yang juga perlu dilayan sempena cuti Hari Raya. Mana istilah andragoginya??? Terkedu juga saya dibuatnya!!

Selaku mantan Penyelaras KDC Kemas, saya menjelaskan beberapa perkara. Bagi komen mengenai jumlah jam yang banyak dan padat , saya nyatakan jumlah jam tersebut tertakluk kepada struktur pengajian. Jika tidak cukup jumlah jamnya, diploma kalian tidak diiktiraf!! Keadaan yang membosankan tu, terpulanglah pada teknik dan pendekatan yang digunakan pensyarah dan faktor minat pelajar tu sendiri.

Bagi yang berkaitan dengan kebajikan, saya syorkan mereka menghantar aduan kepada Peti Aduan jika merasa "takut" atau segan untuk menyatakan kepada penyelaras kursus. Pelajar tidak harus takut untuk menyuarakan aduan asalkan mereka tahu had dan batasnya.

Cuma bagi aduan yang berkaitan dengan tentang pensyarah saya suarakan pada KJlah untuk menanganinya. Kalu setakat rakan-rakan dari Jabatan Ilmu Pendidikan, bolehlah saya soksek-soksekkan, tapi kalu pensyarah dari jabatan lain, biarlah ia ditangani oleh KJ pulak.

Seperkara lagi, hanya sabarlah perkataan terbaik yang boleh saya syorkan!!!!!

Sekianlah adanya...

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin