Ilmu....mahu atau tidak...

>> Saturday, October 8, 2011

Penempatan saya di bumi Seberang Perai Tengah ni sejak dua purnama yang lalu membawa berbagai imlplikasi. Saya suka melihatnya dari sudut positif walaupun terpaksa berjauhan dengan famili di Ipoh.

Bukan sahaja soal makan minum yang mudah dan murah serta menyelerakan, daerah ini juga terkenal dengan aktiviti--aktiviti budaya ilmu. Masjid, madrasah, surau, pondok dan pusat pengajian sangat banyak. Setiap masjid dan pusat pengajian ini mempunyai aktiviti pengajian kitab dengan guru-guru agama yang tersendiri. Tetapi biasalah, ada yang ramai pendengar dan yang lebih banyak tiang masjid daripada sidang pendengar.

Dengan kesempatan yang Allah swt berikan, tempoh bermukim di daerah ini akan digunakan sepenuhnya untuk bermuhasabah atas kekurangan ilmu serta amalan yang masih sedikit. Justeru, malam-malam di daerah ini saya akan mengunjungi masjid-masjid yang ada budaya ilmu untuk beriktikaf serta mendengar sesi pengajian. Selalu saya teringat akan hadis Nabi saw agar selalu mencari ilmu dan mencintai majlis-majlis ilmu.

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin