Laman Sosial Punca Keruntuhan Rumah Tangga?

>> Wednesday, October 19, 2011

Kemudahan teknologi maya, jika tidak dikawal dengan baik boleh mengundang bahaya. Jangan mudah melayan laman sosial (Facebook, Tweeter dll) jika ahli keluarga tidak mempunyai ketahanan diri. Apa yang perlu dilakukan bagi menyekatatau mengurangkan berlakunya kecurangan, kemaksiatan,dan permasalah sosial, orang ramai yang ingin melayani laman sosial perlu memastikan ahli keluarga mereka mempunyai ketahanan diri dari segi mental dan spiritual untuk menangani kemajuan teknologi yang semakin berkembang dengan cepat. Walaupun internet baik tetapi jika disalahgunakan ia akan mengundang bahaya.

Dengan kemudahan teknologi maya, jika ia disalahgunakan tidak mustahil akan mengundang keburukan tanpa mengira usia seseorang dan status individu. Ada kes yang mengaku bujang sedangkan sudah beristeri dan bersuami. Lebih dahsyat lagi ada yang terpaut hanya kerana bunga-bunga bahasa yang digunakan untuk memikat yang boleh menimbulkan keghairahan ketika membacanya dan diterjemahkan ketika bertemu.

Kita kena mulakan didikan berkaitan internet ini di peringkat sekolah rendah. Kebaikan dan keburukan itu tetap ada. Apa yang saya dapati lebih banyak kebaikan internet daripada keburukannya. Oleh kerana sebahagian masyarakat telah bertindak untuk menyalahgunakan kemajuan teknologi untuk tujuan mengisi masa lapang dan suka-suka sehingga tanpa disedari menimbulkan masalah apabila ada pihak yang menggambil kesempatan di atas kemelut rumah tanggga atau permasalahan yang sudah sedia ada dalam sesebuah keluarga.

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin