Ayah bunda.....

>> Thursday, October 20, 2011

Jam 1.30 petang, 20 Oktober 2011, saya selesai menamatkan bacaan buku " Riwayat Hidup dan Perjuangan Syeikh Tahir Jalaluddin Al Falaqi Al Azhari yang ditulis oleh Haji Bachtiar Djamily. Memulakan bacaan sejak petang 19 Oktober, banyak sekali maklumat yang boleh dipelajari dari ulamak besar Nusantara ini.

Dengan kedalaman ilmu serta berperibadi mulia, ketokohannya dalam berbagai bidang keilmuan sering menjadi sanjungan dan penghormatan ummat sezaman dan yang terkemudian. Beliau bukan sahaja menjadikan sekolah, masjid dan ceramahnya sahaja sebagai medium dakwah, malahan kemahiran mengarang dan menerbitkan majalah adalah lambang keintelektualan beliau dalam mendepani cabaran dakwah sezaman.

Kehebatannya juga menjadikan Kesultanan Perak dan Johor cenderung memilih beliau sebagai rakan ilmiah dalam membimbing golongan elit memerintah kerajaan.

Namun setinggi manapun ilmunya, di akhir kalam, beliau tetap mengatakan;

" Jangan durhaka kepada Ayah bunda,"

Beliau selalu mengingatkan "Syurga di bawah telapak kaki ibu". Oleh itu, sentiasalah hormat dan bersopan dengan ibu bapa serta selalulah mendoakan kesejahteraan mereka. Semoga Tuhan akan mengampunkan dosa mereka dan menempatkan mereka di tempat yang mulia disisiNya.

Fikir-fikirkanlah......

Buku ini diterbitkan dalam Edisi Malysia oleh :
Asmah Publisher,
Kuala Lumpur
1994

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin