Pendek tapi tegap!!!!

>> Tuesday, October 25, 2011

Di sini, kami sering memanggil orang sini sebagai pendek@rendah tapi tegap!!!!!

Begitulah kata Sdra Sabli, rakan dan pemandu van yang memberi info berkenaan dengan masyarakat Dusun di sekitar Kundasang dan Ranau.

Memandu di Banjaran Crocker untuk mengintai puncak Gunung Kinabalu bukan sahaja memerlukan kemahiran dan kecekapan, kita juga tidak boleh leka dengan keadaan muka bumi jalan-jalan tersebut. Sesungguhnya, pemandangan di sepanjang perjalanan ke Kundasang ini sungguh indah. Melihat perkampungan di lereng-lereng bukit, di lembah banjaran, pemandangan kebun sayur-sayuran, kabus dan awam yang bergumpalan menutupi banjaran serta lapisan bukit yang berlapis-lapis. Malar hijau dan kebiru-biruan. Subhanallahhhhh, indahnya ciptaan Allah swt.

Namun bagi Sabli yang merupakan anak jati Sabah, hal itu sudah menjadi asam garam hidupnya. Pemandangan di sepanjang laluan itu sudah tidak asing baginya dan pemandangan tersebut tidak mengganggu pemanduannya.

Memang betul kata Sabli, saiz badan orang Dusun, Kadazan, di sekitar Kundasang ini dan sebagainya agak rendah jika dibandingkan dengan suku Bugis, Bajau dan lain-lain. Tetapi badan mereka tegap dan sasa. Sewaktu bersalam dengan golongan lelaki, terasa sekali tapak tangan yang kasar. Genggaman mereka kemas dan kukuh. Keadaan ini mungkin disebabakan faktor geografi dan pekerjaan harian mereka.

Bertani di lereng-lereng bukit dan perlembahan Banjaran Crocker tentu mempengaruhi keadaan tubuh badan mereka. Masyarakat ini juga suka menggigit@mengunyah tembakau disamping suka mengunyah pinang dan sireh.

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin