Kalian macam anak angkat saya.....

>> Monday, August 15, 2011

Sakinah dan Sue Ernest dari Kota Marudu,Kudat,
Emiliya dan Firdaus dari Balungan, Tawau..

Itulah tiga gadis remaja dan seorang teruna yang kuanggap macam anak-anak angkat. Ketiga-tiga gadis remaja dari Negeri Bawah Bayu itu telah kubawa ke Ipoh sebelum bulan Ramadan bermula. Sengaja aku membawa mereka pulang kerana Sabah dan penduduknya selalu dihatiku. Firdaus tidak dapat ikut serta kerana keretaku jua ditumpangi buat kali terakhir oleh Izzati. Izati yang sering menjadi teman perjalanan pergi dan pulang ke Lipis adalah anak guru besar di Batu Gajah. Kehadirannya sewaktu pulang pergi tidaklah menjadikan pemanduanku terlalu sunyi.

Jadi, pada petang Jumaat 28 Julai 2011, kami berlima dengan barang-barang dan beg pakaian merentasi Banjaran Titiwangsa melalui jalan Lipis- Koyan- Pos Betau- Ringlet- Tanah Rata-Brinchang- Simpang Pulai dan sampai ke Ipoh pada lewat petang. Jaraknya hanya sekitar 210km tetapi keadaan geografi menjadi empat jam perlu diambil untuk sampai ke Ipoh.

Walaupun kunjungan mereka adalah singkat iaitu sekitar dua malam, hatiku sangat gembira kerana dapat memenuhi janji untuk membawa mereka ke Ipoh sejak mengenali mereka di awal kehadiran mereka ke IPGKTAA. Rasanya itulah antara kumpulan pertama PPISMP yang berasal dari Sabah. Adakalanya, aku berfikir, dah tak dapat bertugas di Sabah, biarlah aku meramaikan saudara mara dari Sabah walaupun antara kami tiada hubungan darah tapi mungkin hubungan seagama dan sesama hamba Allah swt.

Semoga Allah swt memberi taufik dan hidayah atas usahaku ini.....

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin