Berpuasa di perantauan........

>> Wednesday, August 24, 2011

Syukur, Alhammdulillah.....itulah uccapan yang boleh disebutkan bila sinar Ramadan muncul lagi. Dua perkara yang saya lalui pada awal Ramadan, pertama pertukaran saya ke IPGK Tuanku Bainun dan bermulanya puasa bagi hari yang pertama bulan Ramadan. Pelik juga tahun ini, tarikh yang sama bagi bulan tahun Masihi dan tahun Hijrah.


Apakah terkandung di sana sesuatu hikmah dengan kebersamaan kedua-duanya atau secara kebetulan? Yang pastinya, umat Islam hanya perlu membilang haribulan Ogos untuk mengetahui bilangan hari puasa.

Disebabkan pertukaran ke IPG baru ini saya anggap sebagai transit, keluarga yang sudah berada di Ipoh sejak Disember lalu masih kekal di situ. Maknanya, puasa di tempat baru bersendirianlah. Namun, untuk berbuka puasa, saya menyertai pakej penginapan di An Nahdhoh Inn, Kubang Semang, Penanti dengan RM 30 termasuk berbuka dan bersahur. Saya hanya menyertai majlis berbuka sahaja dan sahurnya di bilik sahaja dengan menu ala kadar, yang pasti menu tu bukan yang panas-panas tapi sejuk semuanya. Namun saya bersyukur jua kerana masih sempat berpuasa sebagaimana orang lain jua...entah sampai bilakah begini, Allah swt jualah yang Maha Mengetahui.....

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin