Sampai hati demo.....ke demo...

>> Thursday, March 3, 2011

Nak kata ugut, tak juga,

nak kata merajuk mungkin ya,
nak kata menganggu tugas lagilah ya nya.
nak kata tidak profesional itulah yang setepat-tepatnya.

Apa taknya?
Ada ke patut, auditor yang mengaudit jabatannya dituduh merancang untuk memburukkan jabatannaya, dikatakan untuk "mengenakannnya sebagai KJ", dituduh seolah-olah tak bersetuju dengan kedudukannya di jabatan itu. Alahai, inilah KJ yang disebut-sebut tahu menjalankan tugas oleh orang-orang tertentu. Dia dipuji kononnya pandai menguruskan jabatan, efisyen,berkaliber dan berwawasan. Gitulah hebatnya, si KJ ini dipuji dikantin dan cafe institut.

Hakikatnya bila, jabatannya yang mengedalikan hal ehwal pelejar diaudit, segala macam ketidak sempurnaan berlaku di segenap ceruk. Waktu dia bukan bergelar KJ, banyaklah komennya tentang KJ yang lalu. Itu tak kena, ini tak betul dan macam-macam yang tak bereh!! Tapi bila dia jadi KJ, segala apa yang dikritik dulu semuanya tunggang langgang.

Lepas di selongkar kelemahan dan ketidakberesannya, maka keluarlah ayat-ayat di atas.
Nak ngena kawanlah!!!,
nak nyaya (aniaya) kawanlah,
kawan dah senja pun nak kena jugaklah,
dan macam-macam lagi ayat "membodohkan" diri dikeluarkan!!.

Hakikatnya, audit dalaman untuk pensijilan ISO bukanlah perkara baru. Setiap tahun IPG diaudit sebanyak dua kali oleh pasukan audit. Walaupun para auditor adalah rakan sejawat, tetapi mereka memiliki sijil mengaudit . Bukan auditor cap ayam!! lagipun kalu kena teguran atas sebab-sebab tertentu, anggaplah ia sebagai penambahbaikan yang berterusan atau continual improvement bukan killing personality!!!

Itulah, bila bercakap lupa nasihat orang-orang tua, bila melihat bintang di langit, jangan lupa rumput di bumi!!! Tapi itulah nama manusia yang sering mudah lupa.....

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin