nauzubillah...lidah bercabang.....

>> Thursday, March 3, 2011

Demo tak payah gaduh-gaduh la,
minggu depan tak pa,
bulan depan pun tak pa,
kawe bukan nak tergesa-gesa pun.

Gitulah si mangkok ni berdaleh. Disuruhnya kawan saya tak payah tergesa-gesa mencari wang walaupun dia dah berjanji nak jual mobilnya yang satu itu pada kawan saya. Kawan saya yang masih bujang sangat teruja bila si mangkuk tadi menawarkan keretanya untuk dijual. Kawan saya yang berdarah muda dan belum kahwin pun berurusan dengan pihak bank dan dikhabarkan wang pinjamannnya akan lulus dalam masa terdekat.

Alih-alih, dalam dok suruh kawan saya tu tak perlu gaduh-gaduh cari wang, dia dah dapat pembeli lain yang menawarkannya lebih tinggi harga jualannya. RM1000.00 je lebihnya. Maka dikhabarkan pada kawan saya bahawa si folan tu beriya-iya nak beli keretanya walaupun dia sendiri dah berjanji nak jual kereta itu kepada kawan saya. Maka ditakdirkan Allah swt, dia pun menjual kereta tersebut tanpa menghiraukan usaha kawan saya mencari dana.

Alangkah kecewanya rakan saya bila si mangkuk telah tergoda dengan wang seribu berbanding dengan janji yang pernah dilafazkan!!!Kereta tersebut telah dijual walaupun janji diikat dengan kawan saya. Sedih saya mendengar khabar begitu!!!! Dalam pada itu, masih lagi si mangkok tadi menipu. Yang dimaksud si folan tu bukanlah kawan atau saudara maranya, tapi used car dealer rupanya!!

Tergamak kita mengabaikan janji dengan rakan sepejabat semata-mata hanya RM1000.00 sedangkan kita dah masuk usia senja. masih gelap mata dengan wang seribu. Sedangkan dia selalu menggambarkan dirinya seorang yang baik dan mudah berkira. Alangkah sedihnya, perbuatan begitu tidak melambangkan sifat kemanusiaan yang sepatutnya menjadi tunjang seorang pendidik. Buat malu company jer si mangkuk nih!!!!!

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin