KJ cap ayam....

>> Wednesday, March 2, 2011

Kalau bercakap waktu mesyuarat yang melibatkan Dato Pengarah, si KJ (Ketua Jabatan) ni cukup terkenal dengan bahasa yang melankoliknya. Terpegun juga kalau tak biasa mendengarnya. Gaya bahasanya macam cerita Melayu klasik kat TV 1. Ramai orang akan puji, dia pandai menyusun kata, pandai bermain dengan kata-kata, berintonasi, lembut gigi dari lidah gitu!!!

Si Kj ni juga akan menyudahkan ucapannya dengan menyebut beberapa kali perkataan beres (baca bereh) dan kemas (baca kemah). Dia akan kata bagitahu bahawa laporan yang diperlukan oleh Dato Pengarah kemas dan beres. Pokoknya tiada yang yang tidak kemas dan tiada yang tidak beres. Begitulah watak dan perwatakannya sewaktu di hadapan khalayak khasnya bila Dato Pengarah mempengerusikan mesyuarat atau sesuatu taklimat.

Rupanya, itulah pelakon terbaik IPG kami. Nak mujurnya dia bukan KJ jabatan saya berada. Segala apa yang dikatakan kemas dan bereh semuanya rebeh dan bertaburan bila melalui proses audit. Apa nak kata, bereh dan kemas yang menjadi mainan di bibirnya dulu hanyalah dailog dalam skrip untuk melayakkannya bergelar anugerah pelakon KJ terbaik dihadapan Dato Pengarah!!!

kah,kah,kah...itulah KJ cap ayam namanya!!!! dan yang lebih parah Dato pun panggil dia dengan hanya menyebut bereh-bereh dan kemah-kemah!!!!!

Mahukah kita berwatak begitu sewaktu usia dan umur kita menjangkau usia senja??

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin