ke demo tak suka kawan jadi KJ.....

>> Thursday, March 3, 2011

Ayat macam ni dah acapkali saya dengar dari para sahabat. Gitulah bunyi ayat pelemah yang sering dia gunakan bila menghadapi sedikit cabaran. Nak kata junior sangat dnegan rencah kehidupan pensyarah ni tak juga.

Nak kata baru dalam dunia pendidikan tentulah tidaknya. Dah umur 54 tahun, servis pun dah cecah 30 tahun, takkan masih dok main ayat kelas bawah lagi!! Bukan pulak ada ayat kelas atas, tapi kalau kena kritik sikit, lantas bawa keluar ayat macam tu, nampak sangatlah kedangkalannya menjadi pengurus manusia. Kalu dah awak rasa tak perform, letak jer lah jawatan tu. Ramai lagi orang lain boleh jadi KJ, tak payah dok nak buat persepsi yang bukan-bukan bila kena tegur dalam audit. Lagi pun, jadi KJ bukan ada elaun tambahan pun. Tu pun awak nak taste the water ke? Alahai.......malulah sikit kat junior awak.

Bukan ramai pun dalam jabatannnya, tapi skillnya mengurusnya tak pernah ubah. Bila bercakap depan orang besar semuanya beres dan kemas. Terkesima orang dibuatnya. Tapi bila ditegur kesilapan yang berlaku dalam jabatannya, itulah ayat yang keluar dari mulutnya. Sikap betul sokmo dan tak nak dengar pendapat orang, akhirnya merosakkan diri sendiri. Kalu ada yang mengangkat muka sikit, disuruh tukar ke tempat lain. Ruang untuk bertoleransi atas perbezaan pendapat terlalu sempit baginya.!!!

Lebih parah, sikap dan tabiatnya pun dah nak jadi Little Napoleon jugak!!!

Apa kata kalau dalam audit akan datang, kita minta dia pilih sendiri auditor yang datang audit jabatannya. Dan jika nak lebih kemah dan bereh, kita sendiri jadi auditor untuk jabatan kita. Dapatan dari proses audit itu nanti, kita sendiri yang pilih untuk di "highlight" kan!!!

Kan bereh dan kemah gitu namanya!!!

1 comments:

Suhaimi al-Bahanjiey April 16, 2011 at 11:17 AM  

salam sahabat...lain macam je bunyinye...ko demo tok suko kawe jd KJ...hahaha

Blog Widget by LinkWithin