Loren. di cameron Highland

>> Tuesday, March 8, 2011

Sejak menjadi weekend father and weekend husband ni, laluan Koyan-Betau-Ringlet-Brinchang-Simpang Pulai-Ipoh telah menjadi laluan utama berulang alik antara Ipoh-Kuala Lipis. Pasrah dengan proses pertukaran yang memakan masa yang panjang ini, itulah laluan pilihan yang agak dekat dan sering aku lalui. Jaraknya antara Ipoh dan Kuala Lipis adalah sekitar 210km dengan mengambil masa kira-kira 4 jam setengah.

Isnin 7 Mac 2011 selesai menjalankan tugas di SJKT Kuala Terla, aku meneruskan perjalanan ke Kuala Lipis, balik ke IPG. Singgah bertanya di mana Sungai Ruill, aku menumpangkan gadis Orang Asli; Noni namanya. Dia nak ke Tanah Rata, orangnya cantik dan moden. Daripadanya aku mendapat sedikit sebanyak maklumat tentang perkampungan Orang Asli di Tanah Rata. Dia sendiri bekerja di bahagian Room Service Hotel Titiwangsa. Dia juga bersedia untuk dihubungi jika aku ingin mendapat info lebih lanjut berkenaan dengan masyarakatnya.

Selepas menurunkannya di Tanah Rata, Loren dari USA pula menjadi "co pilot". Dengan mengangkat ibu jari, dia menahan keretaku. Santai juga berkereta bila ada teman. Rupanya si cowboy ini datang dari North Corolina dengan tujuan mengkaji ladang-ladang sayuran organik. Dia jadi presiden NGO yang berjuang untuk mempromosikan ladang-ladang organik. Daripada maklumat yang dia khabarkan, terdapat 3000 ladang sayur dan bunga di Daerah Cameron Highland ini. Tetapi hanya ada lima sahaja yang bersifat organik!!! Sewaktu saya menemuinya, dia bercadang untuk meninjau ladang organik di Ringlet.

Apa yang menarik daripada perkenalan singkat itu ialah hasil tinjauannya di kebun/ladang-ladang yang dilawati, dia akan menuliskan laporan tersebut dan menjadikan bahan untuknya menyampaikan syarahan/ kuliah di universiti-universiti di USA. Dalam erti kata yang lain, kembaranya yang mengambil masa dua tahun, akan membolehkannya mencatat berbagai maklumat dari seluruh pelusuk dunia dan dikongsi secara bersama.

Inilah antara natijah yang saya perolehi daripada "nice to meet you". Teringat rehlah yang dibuat oleh Ibnu Battutah yang telah menjelajah hampir seluruh pelusuk alam dan menulis kitabnya yang masyhur " Mukaddimah" sebanyak 13 jilid. Kitab yang berjilid-jilid itu hanya bertajuk Mukaddimah sahaja sedangkan isinya menjadi rujukan berbagai disiplin pengajian masakini dan akan datang. Adakah Ibnu Batutah mengimpikan perkara demikian?? Allah swt yang lebih mengetahuinya.!!!

Demikian tradisi yang harus kita kembalikan dalam pembangunan pendidikan. Sebenarnya, banyak maklumat yang kita perolehi tetapi sikap kita sering menjadikan ianya berlalu begitu sahaja. Berbagai alasan diberikan untuk "menghalalkan" alasan kenapa tidak mahu menulis berbagai pengalaman hidup. Alasan yang selalu saya temui adalah....MALAS!!!!!

Janganlah aku termasuk dalam bilangan yang malas!!!!!

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin