Falsafah Pantun Dalam Warisan Melayu

>> Sunday, February 28, 2010

Sepekan yang lepas, saya menghabiskan masa yang banyak dengan berada di Pusat Sumber. Puas hati dapat menghabiskan masa yang panjang di pusat sumber. Dah lama tak berkunjung ke lubuk ilmu. Rasanya kali terakhir saya berkunjung ke situ hampir 11 bulan yang lalu, waktu belum terlibat dengan kemalangan tempohari.

Banyak buku yang sempat di belek. Pandangan Frank Sweethenham terhadap Orang Melayu melalui bukunya yang diterjemah oleh seorang pensyarah Universiti Malaya, cerita rakyat Bajau Semporna oleh JKKN Sabah, buku tentang Daerah Tawau tapi belum habis. Yang menarik saya hampir dapat menghabiskan buku bertajuk Pantun Warisan Rakyat. Buku ini di selenggara oleh Prof Madya Datuk Zainal Abidin Borhan dan Ramli Raman. Diterbitkan oleh Jabatan Kesenian dan Kebudayaan Negara, 2008.

Minta daun diberi daun,
dalam daun ada bidara,
minta pantun diberi pantun,
dalam pantun ada bicara.

dalam semak ada kebun,
dalam kebun ada buah,
dalam gelak ada pantun,
dalam pantun ada makna.

Yang kurik itu kendi,
yang merah itu saga,
yang molek itu budi,
yang indah itu bahasa.

Secara falsafahnya, ianya kaya dengan variasi penuh berisi, beragam gaya pengucapan, mantap dari makna dan nilai serta meluas daya gunanya. Dengan puitika sebuah puisi indah akal budinya, mengajar mendidik, merisik bertunang berkahwin, menyatu dengan alam dan fikiran, dilagukan berdondang sayang, ada yang halus ada yang lucah, manis pedas asam garam. Mantap diteaterkan, tepat dalam lagu, cocok dalam dikir, serasi bersama indung, bertolak dari persisir, melangkau bukit gunung, berkembang menyeberang lautan, ada kucing dunia haiwan, ada pulau dunia lautan, menumpang mandi di sumur di ladang, tentang kumbang dengan buaya, tentang adat bersendikan syarak, dengan galah menjolok cempedak, ke Siam dan ke Mekah, merupakan "intelectual property" bangsa Melayu.

Jika kalian berkesempatan, carilah buku tersebut di perpustakaan...

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin