Permata di persimpangan....

>> Wednesday, November 11, 2015

Lokasi ; Jalan Masjid,
Kampung Kuchai, Ipoh, Perak
Tarikh : 10 Nov 2015...cuti umum Deepavali

Dah lama saya mencari di mana ia berada. Dah lama saya membaca kisahnya. Dah banyak kali saya bertanya di manakah ia berada. Ia sering menjadi 'benda' yang menjadi perkara yang ingin saya ketahui secara saksi mata.

Dah banyak kita tahu tentang beliau. Dalam dunia pendidikan nama beliau sangat sinonim sebagai 'Arkitek Pendidikan Negara". Aminuddin Baki, bukanlah nama yang asing kepada dunia pendidikan. Lahirkan di Chemor dan kemuncak kerjaya beliau adalah sebagai Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia. Antara nasihat beliau dalam menyusun kurikulum pendidikan adalah dengan mewajibkan mata pelajaran Sejarah dalam sistem pendidikan negara.

Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) telah mengambil inisiatif dengan membina Galeri Aminuddin Baki di bekas tapak Sekolah Kebangsaan Kg Kuchai beberapa tahun yang lalu.Usaha GPMS ini adalah untuk memertabatkan sumbangan tokoh ini kepada negara. Apatah lagi Aminuddin Baki adalah anak jati negeri Perak. Beliau juga aktif dalam gabungan tersebut pada usia remajanya.

Namun ironisnya, kunjungan saya ke "galeri" tersebut sangat menyedihkan. Sudahlah tiada sebarang papan tanda di laluan utama dalam bandar Ipoh yang menunjukkan arah ke sana, lokasinya juga agak tersorok!!! Tambah memilukan, ia seakan-akan terbiar walaupun masih kelihatan bangunannya dari jauh. Kawasan 'galeri' pula dikelilingi oleh pohon ketapang berdaun lebar menjadikan suasana lebih suram walaupun beraura dingin. 



Tinjauan juga mendapati, 'galeri' ini dikelilingi oleh bengkel membaiki kereta disamping infrastruktur sekeliling yang kelihatan daif. Melihat suasana ini, begitukah nasib "permata" negara dalam dunia pendidikan dimertabatkan??




Sesuatu perlu dilakukan sejajar dengan sumbangan beliau terhadap negara tercinta ini. Sanggupkah kita melihat "kehilangan" permata ini di tanahairnya yang sudah sedia 'hilang'???

Fikir-fikirkanlah.....

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin