Meninjau lokasi : Kampung Kepayang Fair Park

>> Friday, November 6, 2015

Bila menyebut kepayang, teringat lagu yang sering dinyanyikan orang,

Sayang-sayang buah kepayang,
ditelan pahit dibuang sayang.

Justeru kepayang sering  dikaitkan dengan suasana serba salah , kesukaran membuat keputusan, pertentangan yang hampir sama banyak dan seerti dengannnya. Namun begitu, itu hanya pertimbangan biasa buat mereka yang punya pilihan yang banyak. Mungkin mereka punya kebolehan yang 'superb' untuk membuat keputusan yang lebih jitu.

Begitukah agaknya bila Kampung Kepayang hendak dibuka ratusan tahun yang lalu? Apakah para peneroka awal kampung tradisi yang mengambil fikiran yang lama untuk membuat kampung di situ?Apakah pertimbangan mereka memilih tanah pamah di kiri kanan tebing Sungai Kinta itu adalah satu keputusan yang tepat? Benarkah bijih timah juga menjadi pendorong kehadiarn para penghijrah dari Sumatera ini?  

Lebih mengujakan bagaimanakah kampung yang berada dalam persekitaran bandaraya Ipoh ini masih mampu bertahan dengan ciri-ciri tradisinya. Walaupun bersebelahan dengan kawasan pentadbiran pihak berkuasa tempatan, keaslian kampung ini masih terpelihara. Masih tersergam rumah-rumah kayu yang dibina puluhan tahun lalu walaupun sudah wujud rumah-rumah moden. Masih kedapatan pohon-pohon kayu seperti durian, rambutan, manggis dan sebagainya melatari lanskap kampung ini.

Namun persoalannya, apakah nasib masa depan kampung tersebut pada masa depan??
Masjid Al Khairiah, Kg Kepayang



0 comments:

Blog Widget by LinkWithin