Sebuah Perjalanan: Abdullah Hussain

>> Tuesday, May 15, 2012

Hampir dua minggu, saya mengambil masa untuk menghabiskan novel Dato Abdullah Hussain yang bertajuk 'Sebuah Perjalanan". Jumlah mukasuratnya sebanyak 547 sahaja, siap dengan nota kaki lagi. Memang puas membaca catatan beliau sewaktu menjadi Ahli Cipta di USM. Sebenarnya buku tersebut diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka pada tahun 1985. Buku itu saya pinjam dan mula membaca bila sesi kuliah dah hampir tamat dan para guru pelatih mula menjalani minggu ulangkaji atau sering di sebut "study week". Ada yang nakal menyebutnya sebagai "study leave" dan terus balik kampung sambil menunggu tarikh peperiksaan yang sebenar!!!

Opppss...bukan nak cerita pasal minggu studi tu tetapi pasal buku Dato Sasterawan Negara tu. Saya mula jatuh cinta dengan buku-buku tulisan Dato ni sejak membaca novel "masterpiece" beliau yang bertajuk "IMAM". Buku tersebut yang seterusnya membawa kepada penobatan beliau sebagai Sasterawan Negara. Membaca buku-buku beliau pada saya sangat menarik kerana gaya penulisannya yang tersendiri dan penuh maklumat serta buah fikiran. Begitulah yang terisi dalam buku "Sebuah Perjalanan".

 Banyak info boleh dipelajari khasnya mereka yang berminat dengan pensejarahan masyarakat dan aktiviti sosial. Bagi mereka yang berminat mengenali peristiwa-peristiwa sejarah, memoir Dato Abdullah Hassan ini boleh menjadi sumber rujukan dalam berbagai tajuk kajian. Contohnya, zaman awal persuratkhabaran Melayu, kemunculan percetakan, sosioekonomi masyarakat Acheh, penghijrahan orang Acheh, persekolahan zaman penjajah, perkembangan filem--filem Melayu dari zaman Shaw Brother,, Jalan Ampas dan berbagai-bagai perkara lagi.

Hatta kisah P. Ramli menjadi tokoh kesatuan sekerja pun turut diceritakn oleh Dato Abdullah Hussain dan yang paling menariknya, adalah penglibatan beliau dalam perjuangan menuntut kemerdekaan Indonesia serta pembentukan Acheh Darus salam...untuk mengetahui lebih lanjut, eloklah anda membaca sendiri!!!!!!  

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin