Kubur Lama,,,siapa penghuninya??

>> Tuesday, May 15, 2012

Telur itik dari Senggora,
Pandan terletak dilangkahi,
Darah titik di Singapura,
Badan terlantar di Langkawi.

Gitulah bunyi pantun lama yang tercatit dalam buku Sejarah Melayu, yang menjadi teks sastera klasik sewaktu belajar di Tingkatan Enam dahulu. Sengaja disebutkan semula pantun tersebut apabila terpandang papan tanda "Makam Lama" di Mukim Ulu Melaka di Pulau Langkawi.
Mengikut sumber-sumber tertentu, pihak pengkaji sejarah masih belum dapat memberikan kata putus siapakah insan yang dikebumikan didalam kubur tersebut.

Terdapat dua pihak yang menyatakan bahawa kubur itu adalah makam Hang Tuah dan ada yang mengatakan kubur itu tempat persemadian Tun Jana Khatib. Sejarah Melayu menyebutkan bahawa Tun Jana Khatib memiliki ilmu terus mata dan beliau tidak disukai oleh raja. Maka beliau dihukum bunuh. Sebab itulah pantun tadi mengiringi ceritera beliau yang dibunuh tetapi mayatnya tiada di Singapura tetapi terlantar di Langkawi.

Pendapat yang kedua pula menyatakan bahawa itu kubur Hang Tuah. Alasannya, selepas Hang Tuah membunuh Hang Jebat yang dituduh menderhaka, dia bertekad untuk menjauhkan diri daripada suasana politik Melaka dan membawa diri ke Ulu Melaka hingga meninggal dunia di sana. Sebab itulah, di Melaka, tiada di temui kubur Hang Tuah walaupun di sana terdapat Perigi Hang Tuah. Hang Tuah juga dikatakan sering ke Ulu Melaka untuk bersunyi-sunyian...dan di Langkawi hari ini memang terdapat Mukim Ulu Melaka!!!!

Fikir-fikirkanlah

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin