Begitukah hasilnya!!!!

>> Thursday, July 7, 2011

Kawan saya menangis encik!!
Letih dan hampir tak tahu nak buat macam mana dah!
Buas sangat!!!
Tak dapat nak kawal!

Gitulah lebih kurang cerita awal yang saya dengar dari informer yang berada di kawasan tersebut. Kisahnya adalah berkaitan dengan produk yang dikeluarkan oleh Pusat Permata Negara di kawasan informer tu bertugas. Kebetulan, di kawasan atau lebih mudah dipanggil gugusannya itu terdapat kompleks tersebut yang menjadi kebanggaan penduduk skim rancangan itu.

Ceritanya bertambah meresahkan kerana menurutnya, rakannya yang bertugas di Tabika sering menangis kerana keaktifan(baca buas) produk @kanak-kanak yang dikeluarkan oleh pusat itu . Kanak-kanak tersebut terlalu sukar dikawal oleh para guru jika dibandingkan dengan murid tadikanya yang sedia ada. Kehadiran murid baru yang telah melalui pusat tersebut semacam memberi bala (baca tugasan berat) kepada rakannya.

Lantas timbul persoalan, kenapa jadi begitu? Adakah kemudahan infrastrukturnya kurang sempurna? Guru atau pengasuhnya tidak mendapat input atau modul latihan? Atau kurangnya peruntukan untuk pengurusan? Kenapa dan mengapa perkara itu terjadi begitu?? Apa pun itulah antara berita sedih yang saya dengar bila mengambilkira polemik tentang penubuhannnya suatu ketika dahulu.

Apa taknya. Sejumlah besar wang negara atau belanjawan negara telah disalurkan kerana memenuhi hasrat seorang isteri tersayang. Sebelum ini, peruntukan tersebut tersalur dengan lancar kepada Kementerian Pelajaran yang sedia terpikul tanggungjawabnya dalam hal ehwal pendidikan. Peruntukan tersebut diperdebatkan di parlimen namun ia akhirnya diluluskan juga. Jumlahnya bukan sikit tapi ratusan juta.

Justeru bila mendengar cerita yang bersoksek di kalangan guru dalam gugusan tersebut, terbayang dalam fikiran saya tentang jalan @punca wang tersebut diperolehi bagi menjayakan inspirasi peribadi.

Fikir-fikirkanlah.....

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin