Adakah ini padahnya........

>> Thursday, July 7, 2011

Kunjungan ke Gugusan Chini juga membawa beberapa cerita lagi. Selalu saya berpesan pada diri agar selalu berbuat baik dengan semua orang. Tak rugi kalau kita tahu berbudi bahasa. Wang ringgit boleh dicari tapi budi bahasa juga yang kekal abadi. Kalau kita selalu meraikan orang, InsyAllah, banyak perkara di luar dugaan kita akan terjelma.


Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi kerana kunjungan ke bumi yang pertama kali bagi tujuan melakukan tugasan praktikum diakhiri dengan baik. Tindakan proaktif pelatih yang hendak diselia melakukan homework agak menarik.

Bukan aspek tugasan p&p yang didahulukan dalam menjalani praktikum, tetapi siapakah orang atau pensyarah yang akan datang menyelia itu perlu diutamakan!!! Garang ke, tegas ke, skima ke, cerewet ke. berkira ke, sederhana ke, cincai ke, lebih kurang ke, dan last sekali handsome ke cam na juga diambilkira.

Almaklumlah, ada kalangan guru pelatih ni dah bergelar ibu dan dah bertugas hampir belasan tahun. Bab ajar mengajarnya bukanlah perkara pelik lagi cuma sejak mengikuti Kursus Dalam Cuti bagi tujuan naik taraf, mereka perlu bergelar guru pelatih semula. Justeru, mereka terpaksa mempelajari semula langkah-langkah pengajaran berdasarkan input yang pernah dipelajari.

Dalam menghadapi situasi begini, saya selalu berpesan pada diri agar sentiasa mendahulukan konsep andragogi atau adult learner. Banyak perkara yang perlu dipelajari supaya approach yang kita ambil tidak menimbulkan suasana meminggirkan sedikit sebanyak kebolehan yang mereka miliki. Dalam erti kata yang lain, saya sering mengamalkan situasi win-win situation. Itulah anggapan saya kerana kunjungan saya ke sana tidaklah boleh diumpamakan sebagai "rumah kat pi, kubur kata mari"!!!!!

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin