I 'm of You, Dato

>> Friday, March 5, 2010

Gitulah antara ayat-ayat power yang saya dengar selepas sesi dailog Dato Pengarah dengan para pelatih awal minggu lalu. Banyak perkara yang diluahkan oleh para pelatih kepada Dato meliputi segala aspek kehidupan mereka. Soal rawatan kesihatan, kebajikan, asrama, keperluan mesin ATM dan banyak lagilah perkara yang dibangkitkan.
Yang lebih parah isu pensyarah yang "tak berapa profesional" pun turut dikhabarkan kepada Dato. Lebih parah juga, pelatih juga mencadangkan agar Jabatan HEP perlu diberi nafas baru..tak macam dulu!!!
Keterbukaan Dato sewaktu mengulas luahan rasa pelatih sangat mengujakan. Dengan meletakkan faktor kejelasan sebagai hujah utama, beliau menjelaskan bahawa situasi yang berlaku adalah terjadi kerana maklumat yang disampaikan kepada para pelatih tidak diambil dari sumber yang tepat.
Pelatih diterangkan tentang situasi semasa, soal pembangunan yang sedang berlaku, peruntukan dan OS-osnya, dan kemampuan IPG kita untuk mencipta nama sebaris dengan IPG-IPG lain. Sebelum ini, versi yang disampaikan hanya mengundang rasa tidak puas hati dan tidak menepati maksud dailog itu sendiri. Ternyata kini pendekatan Dato turun padang menghasilkan rasa puas hati yang amat sangat di kalangan guru pelatih.
Kabarnya, sewaktu Dato turun dari pentas, terlahirlah ungkapan-ungkapan , I' M PROUD OF YOU, Dato, Terima kasih ayahanda, dan dikhabarkan semua pelatih lelaki berebut untuk bersalam dengan Dato pada malam tu...
Pendek kata, walaupun cuaca kini kering dan panas, namun semua guru pelatih yang pulang ke asrama pada malam tu terasa nyaman dan sejuk segalanya...Syukurlah kata mereka.
Kesediaan Dato menghadapi puluhan soalan para pelatih menunjukkan trend kepimpinan yang senada dengan citra negara masakini. Rakyat diutamakan....gitulah pada pemahaman saya.
Cuma pada saya, kesediaan dan keterbukaan Dato itu mesti dibalas dengan komitmen kita untuk sama-sama menjulang nama IPG TAA disamping misi dan visi selaku pusat kecemerlangan yang tersergam indah di puncak bukit itu.
Fikir-fikirkanlah......
Terima kasih kepada guru pelatih yang bersms pada malam itu....

3 comments:

tintasensei March 6, 2010 at 10:02 AM  

saya sangat kagum dngan Datuk....

ahsfantasy24 March 15, 2010 at 9:46 AM  

Encik..
Dato' mmg best sgt!! =)

Blog Widget by LinkWithin