Seronok ke jadi pensyarah...

>> Wednesday, March 24, 2010

Soalan ni memang sering dikemukakan kepada saya khasnya oleh rakan-rakan yang pernah belajar bersama-sama semasa di maktab dulu. Soalan ni juga sering ditanya oleh guru-guru yang dah lama berada di sekolah. Terbayang keresahan rakan-rakan dan guru-guru tersebut bila menghadapi karenah suasana persekolahan masa kini. Bagi rakan yang mengajar di sekolah menengah cabarannya makin menggunung.. ada yang kata nama jer guru cemerlang tapi kerja bagai nak terlentang!!!

Ada yang kata peratus sekolah terletak di tangannya kerana dia ngajar subjek utama. Sekiranya subjek tersebut banyak yang gagal, maka peratus sekolah akan merosot. jadi dia kena fikirkan TOV, program utama, program sokongan dan program sampingan..banyak ler lagi nak di buat agar nama sekolah tidak tersenarai dalam sekolah tercorot...kerana itu para guru terpaksalah menyusun program gerak gempur, siang malam , pagi petang, cuti atau tidak, janji peratus naik!!!.

Bagi menjawab persoalan tersebut, saya sering menjawab memang seronok giler bila dah jadi pensyarah. Sebabnya, tak payahlah saya tulis di sini kerana kalau cerita 3 hari 3 malam pun tak habis..Jadi memang seronok....

Jadi kalau rakan-rakan berminat untuk jadi pensyarah IPG, janganlah buang masa, isi borang dan tunggu interview..

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin