Praktikum PISMP Sem 5...

>> Wednesday, March 31, 2010

Sejak dua minggu yang lalu,pelatih IPG PISMP Sem 5 seluruh negara memulakan sesi praktikum siri 1. Ia mengambil masa selama 4 minggu atau sepurnama gitu. Mereka akan mengajar mengikut bidang major masing-masing. Sebahagian besar pelatih IPG Afzan hanya ditempatkan sekitar/ daerah Lipis sahaja. Faktor kegawatan ekonomilah katakan.

Alhamdulillah, dalam tempoh itu, beberapa feedback yang boleh dijadikan pedoman kepada kita semua. Saya sebutkan beberapa perkara untuk jadi renungan kita bersama. Ada maklumat yang saya terima mengenai komen seorang guru sebuah sekolah yang merasa tidak puas hati dengan penampilan guru pelatih. Menurut sumber tersebut, pelatih tersebut tidak menunjukkan personaliti yang sepadan dengan bidang major yang diajarnya. Ini termasuklah soal perwatakan, cara perbualan, berpakaian dan berkomunikasi dengan pihak lain. Dalam kuliah saya yang lepas-lepas, perkara ini sering ditekankan. Betapa pentingnya persepsi orang lain terhadap kita sewaktu menjalankan tugas. Nampaknya perkara begini perlu di beri perhatian serius oleh kita semua. Ia boleh menjejaskan maruah IPG kita dan warga Afzan secara amnya.

Saya juga dimaklumkan tentang prestasi yang kurang memberangsangkan daripada rakan-rakan yang terlibat dengan praktikum. Ada pelatih terlalu cepat hilang sabar sewaktu berdepan dengan situasi p&p. Mereka meninggikan suara dan tangan mula nak ............ Ini yang saya cukup hangin!!!. Kalu prestasi kurang baik tu mungkin boleh diterima keran ini kali pertama mereka mengajar tetapi kalu dah mula naik tangan tu, tak eloklah...mana perginya kemahiran pedagogi yang kita belajar dulu.. dah buatkah langkah-langkah p&p..,aktiviti p&p cam na?, permaianan dalam P&P cam na?

Tak kurang juga yang dok kata berdebar-debar nak mula p&p..., itu biasalah, debaran tu hanya sekejap jer..apabila kita dah boleh "membaca" anak-anak murid kita, debaran takut tu akan hilang dan muncul keghairahan untuk terus buat yang terbaik...

Harapnya, tempoh baki minggu praktikum yang tinggal tu, marilah kita perbaiki kelemahan-kelemahan tersebut. Fikir-fikirkanlah

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin