Gaji kami....

>> Thursday, June 21, 2012

USD 50 adalah gaji para guru agama yang mengajar di madrasah-madrasah yang terdapat di kampung-kampung orang Islam di Kemboja. Gaji sejumlah itu jika ditukar ke matawang Malaysia hanyalah sekitar RM150.00 sahaja. Dengan gaji sejumlah itulah mereka bertungkus lumus mendidik generasi baru umat Islam Kemboja. Gaji ini pun dibayar oleh kerajaan Kemboja tetapi daripada pejabat Mufti yang berusaha keras mengumpul dana daripada seluruh masyarakat Islam daripada luar Kemboja.

Alhamdulillah, menurut kata Mufti Kemboja , kini terdapat 30 buah sekolah atau madrasah yang dinaungi oleh pihaknya. Semua guru dibayar gaji dengan kadar yang sedemikian dan para guru terpaksa melakukan kerja-kerja yang lain seperti bertani atau berniaga kecil-kecilan untuk menampung kos kehidupan. Bagi guru yang berasal dari kampung yang berdekatan tentulah ada sedikit advantage kerana boleh menjimatkan kos minyak.

Terdapat keluhan para guru sewaktu ditemubual. Dengan gaji sedemikian mereka merasa kurang bermotivasi tetapi masalah gaji tidak boleh dirujuk kepada kerajaan Kemboja. Perdana Menteri Hun Sen membuka pintu seluas-luasnya kepada penderma asing tetapi pihaknya tidak bersedia menyalurkan dana kepada sekolah-sekolah yang dibina oleh masyarakat Islam. Difahamkan, umat Islam daripada Malaysia adalah penderma utama kepada pembangunan masyarakat Islam Kemboja. Kemurahan hati umat Islam Malaysia ini mungkin didorong oleh faktor bangsa, adat resam, bahasa Melayu Champa dan tentunya kerana landasan tauhid yang sama.

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin