Noramfaizul Mohd Nor : Antara takdir dan ikhtiar...

>> Tuesday, September 6, 2011

Al Fatihah buat Allahyarham Noramfaizul Mohd Nor yang meninggal dunia beberapa hari yang lalu di Mogadhisu sewaktu mengikuti misi bantuan kemanusiaan di Somalia.

Kematiannya pada saat umat Islam di Malysia dan dunia Islam amnya masih dalam suasana Hari Raya Aidilfitri menimbulkan rasa sedih dan pilu. Apatah lagi kematiannya pula di negara asing dan berjauhan dengan keluarga dan sanakssaudara.

Rupa-rupanya, kematiannya bukan sahaja meninggalkan namanya sahaja yang disanjung sebagai wira negara tetapi menimbulkan berbagai polemik di kalangan berbagai pihak. PM mengingatkan rakyat supaya jangan menunding jari kepada mana-mana pihak ekoran insiden ini. Parti politik tertentu mengkritik NGO yang menganjurkan program tersebut. Ada pula pihak-pihak lain yang menegur kerana banyak langkah keselamatan tidak diberi perhatian serius.

Saya suka mengambil pendapat yang lahir daripada kalangan jurnalis sendiri kerana "jauhari yang mengenal manikam". Membaca ruangan ''Comment oleh Shahanaaz Habib, dalam The Star 6 September di halaman Nation 7, ternyata dia amat marah kepada pihak NGO yang menjadi penganjur misi tersebut. Cuba baca petikan berikut;

'The death of Bernama TV cameraman Noramfaizul Mohd Nor in Somalia has left me feeling sad, angry and guilty. Sad at the death of a fellow journalist who is a mother's child, a husband and a father.
Angry at the African Union, rebels or whoever it was who fired the bullet but more so at Putera 1Malaysia Club for bringing such a big entourage of 55 to a very unsafe country with little training, little briefing and no protective gear'.

Baca pula Comment oleh Megawati Zulfakar dengan tajuk "Failure to listen cost a life" yang antara lain menyebutkan bahawa tiga hari sebelum misi NGO itu datang ke Somalia, pasukan peninjau yang terdiri daripada tujuh orang pegawai kerajaan termasuk pegawai tinggi tentera dan juga warga media. Hasil tinjauan team tersebut mendapati;

"It was a risky trip".

Malahan team tersebut juga mencadangkan;

"if the humanitarian mission wanted to go,it should leave after Hari Raya to make sure all the preparation were in place".

Makin banyak dibaca, makin banyak perkara yang terselindung diketahui. Jadi, tidak menjadi kepelikan, kematian beliau menjadi polemik kerana bila berbagai pihak membuat " post mortem" barulah isu kematian beliau mendapat gambaran sebenar. Justeru, adakah patut kita mendiamkan perkara ini dan menganggap ia sebagai takdir semata-mata atau kecuaian kita mematuhi pandangan orang lain??

Fikir-fikirkanlah.....

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin